Hallå där...Ylva Sommerland, verksamhetsansvarig på Svensk Bokkonst
Utmärkelsen Svensk Bokkonst firar 90 år i år och i fjol fyllde föreningen 90 år. Noll27 ringde upp Ylva Sommerland, verksamhetsansvarig på Svensk Bokkonst, för att höra hur landets bokkonst mår och vilka trender det finns inom bokkonsten just nu.
I 90 år har Svensk Bokkonst valt vinnare ur det senaste årets bokutgivning som har fått er utmärkelse. Vad är det juryn tittar på när de väljer ut de vinnande böckerna?
- Det är det enda priset där inte innehållet är det enda viktiga, här tittar juryn på en helhet. De tittar på exempelvis på tryckteknik, bindning, papper, typografi och olika aspekter av formgivningen. De beaktar även på hållbarhetsaspekten, vilket är extra knepigt nu när så många böcker trycks utomlands. Juryn väljer också ut olika kategorier så att det blir en bra representation, här finns allt från barnböcker, och poesiböcker till en avhandling och ett fanzine. Det kommer in ungefär 250 böcker till tävlingen och i år var det många böcker med schweizisk bindning, det var många med öppna ryggar och det var lite dovare färger. Trenderna går upp och ner, men en tydlig trend den här gången var att det var väldigt många iögonfallande små böcker, det är roligt!
Det är alla möjliga olika typer av böcker som får utmärkelsen och ni använder även begreppet vardagsbok. Vad räknas som en vardagsbok?
- Det är lätt att man tror att Svensk Bokkonst enbart handlar om konstböcker eller praktexemplar, men så är det inte. Juryns uppdrag är att titta på allt från "Den goda vardagsboken till de nyskapande uttrycken". Man ska veta att man kan anmäla även exempelvis romaner och bilderböcker till tävlingen. När föreningen startade på 1930-talet var det för att värna om kvalitén på de massproducerade böckerna. Om man ska delta i tävlingen måste man ha boken i minst fem exemplar eftersom de ska sparas i bland annat samlingarna på Nationalmuseum och KB. Ett exemplar skickas också till en internationell tävling för världens vackraste böcker och ställs ut på bokmässorna i Frankfurt och Leipzig.
I en tid då många läser e-böcker och ljudböcker, hur mår den svenska bokkonsten?
- Den mår bra! Det produceras jättefina böcker, men det har blivit dyrare. Men bokproduktionen minskar inte jättemycket, den går bara svagt neråt. Det känns som att diskussionen om hur den tryckta boken mår har pågått i många år och jag upplever att den mår bra. Alla formaten har sin plats, det blir bara rikare och fler möjligheter att ta till sig innehållet och det är bra.
Text: Annsofie Andersson
Läs om hur Tjörnborna kan låna en katt på biblioteket här
Läs Mitt biblioteksminne med Johan Glans här
Läs om hur biblioteket i Aneby har nått ut med sin verksamheten till byarna i kommunen här
Fakta
Svensk Bokkonst grundades år 1933 under ett sammanträde på Nationalmuseum. Verksamheten flyttades till Kungliga biblioteket 1954 och från 2011 är Svensk Bokkonst en ideell förening.
Målet är detsamma som det alltid har varit - att främja kvalitén på produktionen av böcker. Det görs genom att man anordnar en tävling där en jury årligen väljer ut 25 böcker som ska representera olika aspekter av svensk bokkonst.
I juryn sitter bland annat en författare, en bokbindare, en fotograf, en tryckare och en formgivare och juryn förnyas ständigt, man sitter på tre år i taget. Grafiska Medieförbundet, HDK-Valand – Högskolan för konst och design, Svenska Förläggareföreningen och Svenska Tecknare är några av föreningens medlemmar.
Under hösten finns de senaste vinnarna av Svensk Bokkonst att se på Stadsbiblioteket i Göteborg. Därefter går utställningen vidare till Malmö Form/Design Center, där böckerna visas från den 31 januari till den 16 mars 2025.
Källa: www.svenskbokkonst.se