Bra att veta inför ditt besök

Nedan finns viktig information inför ditt besök

Att ta med till besöket på mottagningen eller till inskrivningen på avdelningen

  • fotolegitimation, pass eller EU-kort (om sådan finns)
  • giltigt LMA-kort (gäller endast asylsökande)
  • hälsodeklarationen (om du har fått en sådan med kallelsen)
  • medicinlista (om sådan finns)
  • kallelsen

Behöver du tolk?

Meddela mottagningen eller avdelningen i god tid före besöket om du behöver tolk. Vi rekommenderar inte att närstående används som tolk vid sjukbesöket. Barn under 18 år får inte användas som tolk.

Betalning och anmälan

När du kommer till ditt besök på sjukhuset checkar du in och betalar via en incheckningsdisk eller via din mobiltelefonen på vgregion.se/checkin 
Det går även att anmäla sig och betala i receptionen i huvudentrén.

Är du under 20 år är besöket avgiftsfritt men måste ändå checka in/anmäla dig.

Omboka eller avboka din tid

Vill du omboka eller avboka din tid ska du göra det minst 24 timmar innan avtalad tid för att slippa betala patientavgift. Information om vårdgaranti finns  på www.1177.se/Vastra-Gotaland/vardgaranti/

Har du vårdats utomlands?

Har du sökt tand- eller sjukvård utomlands någon gång de senaste tolv månaderna behöver du meddela det till mottagnings-/avdelningspersonalen.

Kontakta vården via nätet

1177 e-tjänster är en tjänst som hjälper dig att få kontakt med din vårdmottagning via Internet. Här kan du också välja att i första hand få din information digitalt från sjukvården, din mottagning kan skicka kallelser och meddelanden till dig direkt via 1177.se när det är möjligt. 

Om du uteblir eller tackar nej till erbjuden tid

Har du inte lämnat återbud 24 timmar innan avtalad tid får du betala en patientavgift (gäller även om du har frikort).

  • Tidsbokat besök, ordinarie patientavgift
  • Avgiftsfritt besök, 100 kronor
  • Inskrivning på avdelning, 300 kronor
  • Distanskontakt - ljud och bild, ordinarie patientavgift
  • Bokad telefonkontakt läkare, ordinarie patientavgift

Avgiften vid uteblivna besök ingår inte i underlaget för högkostnadsskydd. Uteblir du eller om du, utan synnerliga skäl, ringer återbud eller tackar nej till två erbjudna tider, gör ansvarig läkare en bedömning om du ska erbjudas en tredje tid eller avföras från väntelistan. Du kommer få skriftlig alternativt muntlig information efter beslut.

Parkering

Parkering och handikapparkering finns i nära anslutning till sjukhuset, följ skyltning på sjukhusområdet. Parkeringsavgiften kan betalas med betalkort eller via sms.

 www.vgregion.se/skas-parkering finns parkeringskartor för respektive sjukhusort.

Sjukresor

Du har möjlighet att få ersättning för en del av dina resekostnader till och från vården. Normalt får du ersättning för det billigaste färdsättet såsom allmän kollektivtrafik och egen bil. Om ditt hälsotillstånd är sådant att du måste resa med taxi krävs ett intyg från din vårdgivare som styrker detta. Beställning av sjukresa med taxi görs på telefon 020-91 90 90.

Mer information om sjukresor finns på www.1177.se. sök på Sjukresor i Västra Götaland. Vid frågor ring Sjukresekontoret på telefon 010-473 21 00, knappval 1.

Dofter och rökning

Av hänsyn till allergiker och doftöverkänsliga personer ber vi dig undvika att använda parfym och andra doftande produkter när du vistas på sjukhuset.
Skaraborgs Sjukhus är ett rökfritt sjukhus. Det är inte tillåtet att röka inom sjukhusområdet.

Patientlagen – främjar dig som patient

Patientlagen stärker och tydliggör patientens ställning och främjar patientens delaktighet i vården. Vill du veta mer, gå in på www.1177.se/vastra-gotaland/tema/patientlagen/

Sammanhållen journalföring

När du har kontakt med vården, kan läkaren eller annan vårdpersonal fråga dig om ditt samtycke till att ta del av dina journaluppgifter. Läs mer

Läs mer på www.1177.se/sammanhallen-journalforing/

Du har rätt att stå utanför sammanhållen journalföring. Då ansvarar du själv för att informera om vad vårdpersonalen behöver veta för att kunna ge dig god och säker vård.

Spärra journaluppgifter

Du har möjlighet att spärra information i din patientjournal för att den inte ska kunna läsas av personal utanför den enhet som spärren avser. Bara du som patient får spärra din journal. Som vårdnadshavare har du inte rätt att spärra ditt barns journal.

Läs mer på www.1177.se sök på Spärra journal i Västra Götaland eller kontakta Spärr- och loggservice på telefon 0774-44 10 10, må-to 9.00-11.00.

Prover i vården sparas

Du kan behöva lämna prov när du undersöks i vården. Vissa prover kan komma att sparas i en biobank, framför allt för din vård. Sparade prover får enligt biobankslagen användas för olika ändamål. Läs mer på www.1177.se sök på Biobankslagen.

Nationella kvalitetsregister

För att förbättra den vård våra patienter får lämnar vi uppgifter till nationella kvalitetsregister. Syftet är att samla fakta om en sjukdom eller behandling för att kunna utvärdera och förbättra vården för alla patienter. Sannolikheten är stor att du ingår i något register. Läs mer om nationella kvalitetsregister på www.1177.se.