Taligenkänning hjälper patienter att minnas
Taligenkänning (TIK) är ett program som översätter tal direkt till text. Nu pågår ett breddinförande av programmet på Skaraborgs Sjukhus som ger personalen ytterligare en möjlighet till realtidsdokumentation, att dokumentera i direkt anslutning till en vårdhändelse. Daniel Glinatsi, läkare och specialist i reumatologi, menar att man vänjer sig snabbt vid att tala till ett dataprogram.
Hur länge har du använt Taligenkänning (TIK)?
Jag började använda TIK direkt efter att vi haft introduktion i mitten av mars i år. Jag resonerade som så att det bästa var att riva plåstret direkt. På så vis har man ett hinder mindre att bearbeta när Millenium införs.
Vad hade du för tankar när det skulle införas som arbetsredskap?
Det var blandade känslor. Mina förhoppningar var att jag genom kortkommandon och autotext skulle kunna genomföra vissa uppgifter snabbare och effektivare med mindre risk för fel. Mina farhågor var att TIKen skulle ha svårt att förstå vad jag sa, att mina diktat skulle bli långsammare och att det administrativa arbetet över lag skulle bli krångligare.
Vad har du för uppfattning om verktyget nu?
Idag TIKar jag största delen av alla mina diktat. Jag upplever att man vänjer sig snabbt vid att tala till ett dataprogram. Man anpassar talet och vet när man behöver vara tydlig och när det finns risk för fel. Dock så upplever jag att det smyger sig in en del fel i journaltexten, som man har svårt att få syn på i dikterande stund. Särskrivningen ökar också med TIK, vilket är irriterande. Det gäller att försöka komma på smarta lösningar för att få TIK att göra jobbet och minska de antal klick jag behöver göra. Det tycker jag är en rolig utmaning.
Vilka är skillnaderna mot hur du arbetade tidigare?
En stor del av den administrativa bördan som tidigare sköttes av våra medicinska sekreterare har överförts på läkare. Jag upplever att man behöver tänka igenom de olika steg som krävs för att ett diktat ska skrivas på korrekt ställe, diagnoser ska kodas, återbesök ska bokas och remisser ska skickas. På så vis har min administrativa börda ökat.
Vilka fördelar ser du med TIK för dig i ditt arbete som läkare?
Den stora vinsten med TIK är att texter skrivs direkt, vilket underlättar kommunikation mellan olika enheter i vården. Detta är inte minst en vinning när man går på semester och någon ska täcka för en. Mina tankar och planer finns på skrift när jag lämnar arbetet för dagen. Sedan är det ju också en inre tillfredsställelse när vi i det stora perspektivet lyckas effektivisera vårt arbete på sjukhuset, även om den ökade effektiviteten inte alltid landar hos läkaren.
Vilka är fördelarna för patienterna?
Patienten kan läsa sin journal fem minuter efter att hen lämnat min mottagning. Det hjälper patienten att minnas vad vi kommit överens om på mottagningen. Jag använder också TIK till att skriva meddelanden till patienten i 1177, vilket gör att patienten slipper vänta på besked via posten.
Om en läkarkollega funderar på att börja använda TIK och frågar dig om råd. Vad svarar du då?
Jag tror att det man behöver göra som läkare är att närma sig TIK med nyfikenhet och på egen hand försöka upptäcka vilka genvägar i ens arbete den har att erbjuda. Erfarenheten från reumatologmottagningen är att det ofta är svårt att använda varandras kortkommandon och smarta fraser. Genom att själv försöka ta till sig TIK så blir man automatisk bättre och snabbare på att använda programmet. Förbered dig på att det blir ca två tuffa veckor där TIKen lär sig hur du dikterar, där du lär dig av dina misstag, och där du kommer starkare ut på den andra sidan!