Patienterna kan inte komma - då gör logopederna hembesök
För att underlätta för personer som har svårt att ta sig till sjukhus ska logopederna Clara Helenius och Malin Kroon vid Skaraborgs Sjukhus besöka patienterna i deras hemmiljö för att genomföra sväljningsundersökningar. Ett Nära Vård-projekt som genomförs med medel från Innovationsfonden VGR.
Malin Kroon och Clara Helenius. Foto: Skaraborgs Sjukhus
-Att driva ett projekt där man får möjligheten att testa en idé och försöka göra något bättre för våra patienter känns roligt och meningsfullt, säger de båda legitimerade logopederna.
Projektet, som ska pågå under 2024, går ut på att göra instrumentella sväljningsundersökningar på patienter i deras hemmiljö. Vissa patienter har svårt att ta sig till mottagningen av olika anledningar, till exempel svårigheter att förflytta sig, uttalad hjärntrötthet eller andra sjukdomstillstånd som medför svårigheter att ta sig hemifrån.
Ökad tillförlitlighet
-Vi vill erbjuda nära vård för att öka tillförlitligheten i våra bedömningar och minska risken för komplikationer relaterat till sväljningssvårigheter som exempelvis lunginflammationer. Vi vill också fortbilda personal som arbetar nära patienten för att på så sätt öka kunskapen om sväljningssvårigheter på särskilda boenden och inom hemsjukvården, säger Clara Helenius.
Till sin hjälp har de mobil utrustning som de tar med sig hem till patienterna. Med stöd av närvarande sjukvårdsutbildad personal på boenden och i hemsjukvården bokas lämplig tid in i förväg och information om vad personal, som har god kännedom om patienten, ska förbereda inför undersökningen.
Får råd direkt
-Vi kommer sedan genomföra undersökningen på plats och ge råd och rekommendationer direkt till patienten och personal. Enkäter kommer att fyllas i av personal, närstående och, om möjligt, även patienten för att utvärdera hur detta arbetssätt faller ut, säger Malin Kroon.
Vilken betydelse kan detta ha för patienterna?
-Vi tror att det kommer ha stor betydelse för patienterna som inte behöver resa till mottagningen och istället kan stanna kvar hemma. Det blir ett minskat lidande för patienten som har svårt att komma till oss på mottagningen. Patienterna kommer även få en mer individanpassad undersökning där önskemål om till exempel specifik mat och dryck kan uppfyllas, då vi testar med sådant som patienten, tillsammans med sjuksköterska eller närstående, har förberett, säger Clara Helenius.
Om undersökningen kan optimeras för patientens behov och bli så tillförlitlig som möjligt skulle det kunna minska antalet återbesök. Även följsamheten i de rekommendationer patienten får efter undersökningen kan öka, då relevant personal närvarar vid undersökningen i hemmet.
Fortbilda personal
-Vi ser en god möjlighet att kunna fortbilda personal om sväljningssvårigheter runt om i kommunerna och på så sätt minska risken för komplikationer relaterat till felsväljning och även chans att förhindra inläggning på sjukhus, säger Malin Kroon.
Ökad kunskap hos personal inom kommunal omsorg kan medföra att förebyggande åtgärder kan vidtas för andra personer på kommunala boenden där det skulle kunna gå att undvika onödiga komplikationer och onödigt användande av specialistsjukvårdens resurser. 60 procent av de som bor på särskilda boenden har någon grad av sväljsvårigheter.
Ökad kunskap
Clara Helenius och Malin Kroon ser stora fördelar med möjligheten att direkt informera och utbilda personal på plats:
-Det medför en säkrare informationsöverföring och förhoppningsvis en generellt ökad kunskap om sväljningssvårigheter. Logopeder har inga kollegor i kommunala verksamheter och då underlättar det när viktiga samverkanspersoner får ökad kunskap.
LÄS MER: Innovationsfonden VGR - Innovationsplattformen Västra Götalandsregionen (vgregion.se)