Nytt stödprogram hjälper personer med ätstörning att hitta rätt information

Publicerad:
Matilda Grynge, dietist, Ätstörningsenheten, Skaraborgs Sjukhus.
Fotograf: Garbis Sarafian

Personer som är drabbade av ätstörning blir i regel mer observanta på budskap om kost som sprids i samhället. Mycket av innehållet är dock felaktigt. För att nå ut med rätt information så snabbt som möjligt till patienterna har Ätstörningsenheten vid Skaraborgs Sjukhus skapat ett stödprogram på 1177.se.

- Vi har fått positiv respons från patienter och anhöriga. Det är viktigt att våra patienter får råd tidigt i behandlingen om kroppens funktion och behov samt hur de behöver äta för att kroppen ska fungera och må bra, säger Matilda Grynge, legitimerad dietist, som tagit fram programmet i samarbete med lokala och regionala samordnare och utvecklingsledare.

Filmklipp - så kan du tänka

Programmet kan skickas ut till, och användas av, både patienter med olika ätstörningsdiagnoser och deras anhöriga. Det kan användas både innan uppstartad behandling och under pågående behandling och har följande innehåll:

  • Korta informativa filmklipp i föreläsningsformat, där dietisten beskriver allt från hur man kan tänka källkritiskt kring budskap som man hör eller läser om mat, till hur bristande fettintag kan påverka hälsa och välbefinnande.
  • Olika delar, där varje del följs av några korta kunskapsfrågor, så att patienten och behandlaren kan se att patienten har tagit del av informationen och förstått.
  • En del med olika hjälpsamma dokument, bland annat om olika näringsämnen med exempel på vilka livsmedel som innehåller olika ämnen och exempel på hur man kan äta en dag för att täcka kroppens behov av respektive näringsämne.
  • Det finns också särskilt stöd för måltider vid högtider så som jul och påsk.

Kan byggas ut

-Fördelen med att också ha ett stödprogram är att det kan användas samtidigt som olika behandlingsmetoder och vi ser en möjlighet att utveckla och bygga ut programmet med mer innehåll över tid, säger Matilda Grynge.

Hon menar, att mottagningen inte kan förvänta sig att patienter ska minnas allt som sägs vid ett besök. Programmet kan därför vara till hjälp för patienter att repetera delar av sådant som tas upp under en nutritionsbehandling hos dietist.

Kunskapen når fram

-På så vis kan man öka sannolikheten att kunskapen når fram. För de patienter som befinner sig i svält till följd av sin sjukdom blir det extra viktigt eftersom de ofta kan vara kognitivt påverkade och har därför svårare att ta till sig eller komma ihåg information, säger Matilda Grynge.

För vårdpersonalen underlättar det att veta vilken information patienten har tagit del av och att patienterna får med sig informationen redan från start. De kan också hänvisa patienten att repetera specifika delar i programmet om de märker att det är något som patienten har extra svårt med.

-Alla patienter får samma budskap om kost och det blir också som ett utbildningsmaterial för alla medarbetare på enheten, vilket är särskilt bra för nyanställda.

Många felaktigheter

Vad finns det då för felaktiga föreställningar om kost? Matilda Grynge förklarar:

-Bland annat att det finns bra och dålig mat. Allt är relativt. Mat som är hälsosam för en person kan vara mindre hälsosam för någon annan. Vi behöver många olika näringsämnen och därför många olika livsmedel.

-Det finns inte ett ”super food” som kommer göra stor skillnad för vår hälsa. Livsmedelsval måste tolkas i sitt sammanhang. Att äta hälsosamt är att tillgodose kroppens behov av såväl energi som näring. Det innebär att vi behöver äta varierat och inte enbart exempelvis grönkål för att det har fått stämpeln ”super food”. Skulle vi äta enbart grönkål skulle vi till slut dö av fruktansvärda näringsbrister.

-En annan vanligt förekommande missuppfattning är att sockerarter och strösocker är samma sak. Sockerarter är ett samlingsnamn för flera olika typer av enklare kolhydrater varav strösocker är en av flera. Sockerarter förekommer ofta naturligt i mat framförallt från växtriket. Men även mjölk innehåller en sockerart, nämligen laktos.