Nya simuleringsövningar ska rädda små, sjuka barn
Skaraborgs Sjukhus har tagit fram nya simuleringsövningar som ska förbereda vårdpersonalen på akuta omhändertaganden av små, sjuka barn. Förebilden är en Formel 1-bil som behöver byta däck.
Jämförelsen kanske kan uppfattas som en aning opassande – men faktum är att den stämmer väl med hur omhändertagandet ska fungera.
–Den som någon gång har sett när de byter däck på en Formel 1-bil vet också att där vet alla inblandade sina roller och vad var och en ska göra. Det märks att de har tränat mycket, för arbetet flyter smidigt och snabbt, säger sjuksköterskorna Tobias Kaminsky och David Westholm,
En särskild grupp
På akutmottagningen i Skövde har man sedan 2012 regelbundet övat omhändertagande av traumapatienter. Tobias Kaminsky och David Westholm ingår i akutmottagningens simuleringsgrupp tillsammans med sjuksköterskan Sofia Ekenvi Kesker samt anestesiläkarna Daniel Rodriguez Santos och Lars Kiszakiewicz. De leder – i samarbete med barnkliniken och akutmottagningens barngrupp – de nya simuleringsövningarna med inriktning på omhändertagande av sjuka små barn, från ettårsåldern och uppåt.
Till hösten räknar de med att detta ska komma igång på allvar.
Rutinerna ska sitta där
–Vi fokuserar på ett väl fungerande teamarbete inom barngruppen på akutmottagningen i Skövde. Det är viktigt att när vi hamnar i de här situationerna med riktigt små barn så ska rutinerna sitta där, precis som de gör med vuxna patienter, säger Tobias Kaminsky och David Westholm och tillägger:
–Eftersom vi inte tar hand om så många barn i den åldern akut är det ju ännu viktigare att vi tränar och är väl förberedda när det väl händer
Dockan i centrum
För att göra övningarna så verklighetstrogna som möjligt så genomförs dessa i ett akutrum på Skaraborgs Sjukhus, med en liten träningsdocka i småbarnstorlek och med all apparatur som vårdpersonalen känner väl till.
–Det är hit akutfallen förs i realiteten och då ska vi även befinna oss i rätt miljö, en som alla är vana vid, även när vi tränar, säger David Westholm och Tobias Kaminsky.
Men det stannar inte där. Lika viktigt är att gå igenom övningen efteråt; att ge tid för diskussion och reflektion.
–Vi vill skapa en lärande kultur i en positiv atmosfär, där vi hjälps åt för att komma framåt och där alla deltagare får med sig något bra härifrån och med ökad kunskap. Vi vill helt enkelt göra det vi redan gör ännu bättre, säger David Westholm och Tobias Kaminsky.
Bildtext:
Erik Hjertonsson, Elisabeth Enroth, Sara Ström och Maria Ivarsson under en simuleringsövning.
Foto: Bild och Media