Hans Hallén ny chef för akutverksamheten

Uppdaterad:
Publicerad:

Under sin tid som operativt ledningsansvarig vid Skaraborgs Sjukhus har Hans Hallén fått ett bredare perspektiv på akutuppdraget och de utmaningar förvaltningen står inför med omställning av vården och nya förutsättningar. Något han kommer att ha nytta av, när han nu återvänder till tjänsten som verksamhetschef för VO4; akutmottagning, akutvårdsavdelning, ambulans.

- Jag sökte en tjänst där uppdraget innebär utmaningar som är helt avgörande för patienterna, medarbetarna och sjukhuset som helhet, säger Hans Hallén.

Vid sidan av rollen som operativt ledningsansvarig sedan 2023 har han även haft ett uppdrag som ägare av SkaS akutprojekt och kommer att fortsätta som ordförande i Vårdsamverkan Skaraborg.

"Oron är befogad"

När Hans Hallén tillträder sin nygamla tjänst 16 september är det som ansvarig för ett omdebatterat verksamhetsområde. Det har, bland annat, uppmärksammats i media att Vårdförbundet har larmat om brister i arbetsmiljön på akutmottagningen och att medarbetare har slitit hårt med dubbelpass under sommaren.

- Det finns befogad oro för såväl arbetsmiljö som patientsäkerhet. Men med hjälp av alla de engagerade medarbetare som arbetar på akuten och ambulansen, så hoppas jag kunna bidra till en utveckling i rätt riktning för att akutverksamheten skall bli så bra som jag vet att den kan vara.

Patienter på rätt vårdnivå

Han tror också att det ligger en hel del i den kritik som framförts från patienter och anhöriga om för långa väntetider.

-Vården måste komma till rätta med att patienter med lindrigare besvär får sin hjälp i primärvården, och att de med kort handläggningstid på akutmottagningen omhändertas skyndsamt, så att de kan åka hem så snart det bara går. Ingen vill sitta eller ligga på akuten i tio timmar.

Han lägger till:

-I de fall man upplever problem med bemötande så vill jag som chef bilda mig en uppfattning om vad som egentligen hänt från fall till fall. Jag har väldigt svårt att tro att medarbetare på akutmottagningen generellt bemöter patienter illa, säger han.

Ökad personalomsättning - förståeligt

Akutmottagningar, liksom andra enheter inom sjukvården, har alltid en viss personalomsättning. Under det gångna året så har den ökat något. Detta tycker han är fullt förståeligt med tanke på de stora förändringar som genomförts vid Skaraborgs Sjukhus. Dels i samband med stängningen av akutmottagningen i Lidköping och hur detta påverkat de som fått lång pendlingsväg till sitt arbete, dels vid förändrade arbetstidsmodeller och scheman.

-Enda sättet att få medarbetare att stanna på en arbetsplats, och det gäller naturligtvis inte enbart akuten, är att de upplever trygghet, stolthet, samhörighet, yrkesmässig utvecklingsmöjlighet och uppskattning. Jag tänker fokusera på dessa faktorer inom ramen för vad som är möjligt.

En verksamhetschef ska ha visioner för det uppdrag han eller hon är satt att ansvara för. Om vi återvänder till VO4 om ett år – vad kommer vi då att mötas av för verksamhet, om du får som du vill?

-Jag är nog inte någon visionär utan mer en pragmatiker. Kan vi om ett år visa upp en verksamhet där medarbetare trivs och vill stanna, och att akutmottagningen och ambulansen är verksamheter som flera söker sig till – då är jag ganska nöjd. Lägg därtill att alla patienter som har behov av att uppsöka akuten känner sig tryggt och säkert omhändertagna och får sin vård utan onödig väntan – då kanske jag har mitt drömjobb, säger Hans Hallén.