Glasklar kommunikation ger barnen en röst – utan prat

Knut är rädd för blod och vill att vårdpersonalen ska veta det. Men han vill inte prata om det, så istället skriver han ett meddelande på glastavlan i patientrummet. Det här är ett nytt sätt att kommunicera på barnavdelningen på Skaraborgs Sjukhus och det uppskattas mycket av såväl patienter, anhöriga och vårdpersonal.
-Det kan vara svårt att berätta om jobbiga saker. Eller att hålla all information i huvudet, då är det bra att kunna läsa på tavlan vad som ska hända.
Barnsjuksköterskan Emelie Bergh och specialistundersköterskan Evelina Grünert står framför en av de 21 glastavlor som monterats på väggarna i varje patientrum på barn- och ungdomsmedicins slutenvårdsavdelning i Skövde och som började användas i december 2024. Den kan vara full av handskrivna meddelanden om allt från tid för undersökningar och när det är dags att äta till vad den unge patienten gillar eller är rädd för eller kanske inte vill prata alls. Där finns även olika smileys som utan ord beskriver om patienten är ledsen, arg eller glad.
Kan vara i chock
-Ibland händer det att patienter eller anhöriga är i chock och då kan det också vara svårt att ta till sig det som sägs. Då blir både bilderna och det som skrivs ett stöd, säger Emelie Bergh.
Evelina Grünert tillägger:
-Det gör att vi får kontakt med barnen. Om någon skriver att de gillar fotboll, ja då blir ju det ett bra samtalsämne och en ingång till samtal.
Inspirerande metod
Idén kommer från metoden ”Glasklart”, som arbetats fram på Drottnings Silvias barnsjukhus i Göteborg, vars personal också har varit mycket hjälpsamma och positiva till att metoden förs vidare till Skaraborgs Sjukhus.
- Vi har hämtat mycket inspiration från barnkirurgen i Göteborg, som arbetar på det här sättet. Därför behövde vi inte uppfinna hjulet en gång till, säger Evelina Grünert.
Med hjälp av det här arbetssättet vill vårdpersonalen att patienterna och deras familjer blir delaktiga och får en tydligare och bättre bild över sin vård. De vill att barnen ska kunna kommunicera via tavlorna och på det sättet kunna göra sin röst hörd. Tavlan ska vara som en länk mellan vårdpersonalens information om tider, inplanerade besök med mera och patienternas tankar och önskemål.
Skiftande färger
Glastavlorna har olika färger, beroende på vilken accentfärg som finns i varje rum. Det gör dem till en del av inredningen. Varje gång ett arbetslag går in och presenterar sig för familjerna, benämns tavlan och den uppdateras vid behov.
-Tavlorna ger en tydlighet för både personal, patienter och anhöriga vad som ska hända under dagen. Genom att använda oss av glasklart involverar vi också ett personcentrerat arbetssätt och följer barnkonventionen. Alla barn och ungdomar har rätt att information på ett sätt som de förstår.