Emma är första samverkansdoktoranden inom logopedi

Publicerad:

Logopeden Emma Wahlstrand träffar patienter som har svårt att hitta ord i sammanhängande tal vid afasi efter stroke och personer med tal- och språksvårigheter vid motorneuronsjukdom/ALS. Som samverkansdoktorand hoppas hon kunna vara med och skapa en säkrare bedömning av patienternas svårigheter och att bättre fånga upp svårigheter även hos dem som har relativt lindriga symptom.

Hon berättar att idag testas ordfinnandesvårigheter ofta med bildbenämningstest.

-Samtidigt vet vi att det är förmågan att delta i samtal som är viktigast för personer med afasi och deras familjer och det är inte alltid som benämningstest speglar den förmågan.  Jag tror det kan upplevas mer relevant och meningsfullt med uppgifter som liknar vardaglig kommunikation, säger Emma Wahlstrand.

Två metoder ska provas

Hon är Skaraborgs Sjukhus första samverkansdoktorand inom logopedi. Hennes avhandlingsprojekt handlar alltså om svårigheter att hitta ord i sammanhängande tal vid afasi efter stroke och vid motorneuronsjukdom/ALS. Ett delsyfte med projektet är att utveckla och pröva ut två metoder som kan användas för att mäta informativt innehåll och kommunikativ effektivitet i sammanhängande tal, till exempel när man berättar eller beskriver något för någon annan.

-Språkliga svårigheter till följd av ALS och hur vi bäst ska mäta dessa har vi idag begränsad kunskap om. Bättre förståelse för de symptom som kan förekomma vid sjukdomen kan förhoppningsvis leda till ett bättre omhändertagande av patientgruppen och stöd till deras närstående.

Vilken betydelse kan ditt avhandlingsprojekt få för dig och dina logopedkollegor?

-För min egen del handlar det delvis om personlig och professionell utveckling, men det känns också viktigt att det resulterar i något som är kliniskt användbart. Objektiva och detaljerade instrument för att bedöma sammanhängande tal saknas på svenska.

I projektet kommer det att skapas checklistor som kan användas vid bedömning av sammanhängande tal både i forskning och klinisk praktik, utan att man behöver lägga tid på transkription eller tidskrävande språkliga analyser.

Säkrare utvärdering

-Det kan också leda till en säkrare utvärdering av logopedisk behandling.

Eftersom doktorandutbildningen vid Göteborgs universitet är på halvtid beräknas den pågå i åtta år och avslutas med en disputation år 2032.

Ett av Västra Götalandsregionens utvecklingsområden är kvalitetsdriven verksamhetsutveckling. Hur känner du att du bidrar till detta?

-Fördelen med att både vara kliniskt verksam och få möjlighet att bedriva forskning är ju att man både kan identifiera behov i kliniken och sedan försöka hitta lösningar på dessa inom forskningen. Att arbeta kliniskt gör det ju också lättare att se till att nya metoder sedan implementeras i verksamheten.  Det har vi goda möjligheter till i det här projektet.

LÄS MER: Kvalitetsdriven verksamhetsutveckling