Digitala vårdmöten ger patienten fler valmöjligheter och bidrar till färre uteblivna besök på Psykiatrimottagningen
Psykolog Sofia Nelzén och underläkare Roger Jacobsson på Psykiatrimottagningen vid Skaraborgs Sjukhus berättar om hur de arbetar med digitala vårdmöten som ett verktyg för att kunna ge en god vård till patienten, som utgår ifrån patientens behov, samtidigt som mottagningens uteblivna besök hålls på en låg nivå.
Utvecklingsledare Annie Axelsson som är projektansvarig för att införa digitala vårdmöten här på Skaraborgs Sjukhus, besöker Psykiatrimottagningen för att ta del av deras erfarenheter av hur det är att arbeta med digitala vårdmöten.
Mottagningen har använt sig av digitala vårdmöten under en längre tid men det var under covid som det tog fart på riktigt. Både Sofia och Roger menar att psykiatrin lämpar sig bra till digitala vårdmöten eftersom vårdformen baseras till stor del av samtal men att det även kan passa bra för vissa besök eller patientgrupper inom somatiken.
För psykiatrins del, där uteblivna besök med kort varsel är vanligt, har digitala vårdmöten varit ett verktyg som bidragit till att kunna hålla de uteblivna besöken på en låg nivå.
- Det finns många anledningar till att man inte dyker upp till sitt besök. Hos oss kan det vara allt från ångest, patienten glömmer bort sitt besök eller att man måste skotta snö och inte får ut bilen i tid. Då är det bra att snabbt kunna konvertera det besöket till ett digitalt vårdmöte eller telefonsamtal. På det sättet behöver patienten inte betala för uteblivet besök och vänta flera veckor eller månader på en ny tid, berättar Sofia Nelzén.
En kombination är det bästa
Roger pekar på den inneboende begränsningen som finns i digitala möten; man ser mindre av patienten. Han fortsätter:
-Det skulle inte vara lämpligt att endast ha digitala vårdmöten men däremot är det ett bra komplement. Mycket kan följas upp digitalt och det är en fördel att se hur patienten har det runt omkring sig i hemmet. Jag upplever att en kombination av fysiska och digitala möten har ett egenvärde i sig.
Sofia nickar instämmande och fortsätter:
-För mig som psykolog är det en stor fördel att kunna se hur patienten beter sig i hemmet som är en trygg miljö. Det finns patienter som känner sig stressade i samband med ett besök här på mottagningen och som därför beter sig annorlunda än vanligt. Det är viktig information i mitt arbete. Om vi jämför ett digitalt vårdmöte med ett telefonsamtal (som ibland används som verktyg för att kunna utföra ett planerat besök där patienten fått plötsliga förhinder) så ger det mig mer eftersom jag kan se och läsa av kroppsspråket och även hur patientens omgivning ser ut. Sammanfattningsvis så handlar det om att jag vill ha en så bred bild som möjligt av patienten och därför är det en fördel att kunna kombinera fysiska besök med digitala vårdmöten.
Patientens upplevelse
Psykiatrimottagningen upplever att det är väldigt individuellt hur digitala vårdmöten mottas av patienterna.
-En del uppskattar väldigt mycket och en del vill absolut inte ha det. Ju längre resväg man har desto mer tenderar man att uppskatta det. Men en del tycker att det är opersonligt och en del tycker att det är svårt med tekniken, berättar Roger.
-Klarar man inte av ett videobesök så har man nog svårt att klara av andra digitala tjänster i samhället och det är bra information för oss att ha om patienten. Vad behöver patienten för att komma framåt? I dagens samhälle har vi en tendens att ”lösa” det problemet genom att hänvisa till en video om hur man gör utan att ta hänsyn till att vissa patientgrupper med kognitiva svårigheter inte klarar av att ta till sig den informationen, säger Sofia.
Båda tycker att ett centralt labb på sjukhuset där patienter och personal kan mötas runt digitaliseringens möjligheter och utmaningar skulle vara hjälpsamt.