Digitala målet uppnått - en månad för tidigt
Skaraborgs Sjukhus satte ett djärvt mål för sina digitala kallelser under 2024. 50 000 kallelser skulle skickas ut före årets slut. Det gick ännu bättre – målet infriades redan i november.
-Det känns fantastiskt bra och att vi nådde det innan 2024 var slut. Vi var lite oroliga när vi satte målet, om det skulle vara möjligt, då det i början var lite problem med tekniken för att få ut kallelserna digitalt. Vi hade heller inte riktigt satt upp hur processen skulle se ut, från information ut till verksamheterna och deras resa med att ändra arbetssätt, säger Elinor Aronsson vid verksamhetsutvecklingsenheten.
"Piloter" fick arbetssättet att flyga
Hon tackar ”piloterna” – de som var först ut med det nya arbetssättet – för att de har varit bra ambassadörer för arbetet. De – hud- respektive lungmottagningen - kom igång snabbt samtidigt som de var behjälpliga med att informera andra verksamheter om vilken nytta det nya arbetssättet gjorde. Främst hur mycket tid det sparar. Det har också haft stor betydelse att kallelserna inte gick ut i för stora volymer till en början.
-Fokus var att få ut enkla kallelser först för att sedan bygga på med andra och framför allt kallelser med många bilagor, säger Elinor Aronsson.
Även samarbetet inom arbetsgruppen, i synnerhet mellan kommunikatör och Elvis-förvaltare har varit grunden för ett lyckat resultat.
Inte helt smärtfritt
Elinor Aronsson medger att arbetet inte har varit helt smärtfritt, men på det stora hela har det mötts av positiva reaktioner, både från medarbetare och patienter. Det fanns en viss oro i början inom verksamheten, då det upplevdes som att den inte längre hade kontroll över kallelsen. Men tidsvinsten från att skriva ut, vika och packa 200 kallelser per dag till att med några klick få iväg samma mängd på några minuter övergick i en annan, positiv känsla.
-Det har, likt tidigare, varit patienter som uteblivet från sina besök, men om det har med den digitala kallelsen att göra eller inte, är svårt att veta. Vi försöker hela tiden förenkla för både vårdpersonal och patient, med justeringar och förändringar.
Utvecklingspotential
Det finns fortfarande utvecklingspotential och möjligheter med arbetssättet, där fler system kan kopplas på och andra dokument kan skickas ut digitalt, till exempel hälsodeklarationer och provtagningar. När dessa är på plats kan fler skicka digitala kallelser.
-Nu kan man också skicka digitala remissbekräftelser, vilket många har väntat på så det är ju jättebra!
Ryktet om hur bra förändringen har fungerat och tagits emot har också spridit sig utanför Skaraborg.
-Vi har haft förmånen att få visa upp hur vi jobbar med digitala kallelser, till exempel var vi med på Vitalis, Nordens ledande konferens om eHälsa, som en utav talarna för digitala verktyg. Vi har också haft möten med andra regioner, som uppmärksammat att vi har lyckats med att skicka digitala kallelser, som hos dem verkar vara omöjligt.
Bildtext:
Johanna Jansson, hudmottagningen, Elinor Aronsson, vid verksamhetsutvecklingsenheten, och Anna-Carin André, hudmottagningen, har alla varit högst delaktiga i att införa det digitala arbetssättet. Foto: Garbis Sarafian/Bild och Media