Nu är det klart - här är patient- och närståenderådet
Första mötet med patient- och närståenderådet: Till vänster: Anders Månsson, Maria Albinsson, Stig Karlsson, Gunilla Isaksson och Susanne Gustavsson, kvalitetschef vid Skaraborgs Sjukhus. Till höger: Lilian Nilsson, Minna Olsson och Mathilda Pihl. På bildskärmen: Stina Carlström. Foto: Bild och Media/Skaraborgs Sjukhus
Nu är det klart vilka personer som ska ingå i Skaraborgs Sjukhus nyinrättade patient- och närståenderåd. Tanken är att rådet ska bidra till att patientens fokus sätts i centrum även i ledningsfrågor.
- Skaraborgs Sjukhus arbetar aktivt med att öka patientdelaktighet på olika nivåer i organisationen och i olika aktiviteter. Detta enligt Patientlagen. Patient- och närståenderådet är en aktivitet på strategisk ledningsnivå, säger Susanne Gustavsson, kvalitetschef vid Skaraborgs Sjukhus.
Tio personer med olika erfarenheter
Tio personer är nu rekryterade för att ingå i rådet. Gruppen har en spridning i ålder, bostadsort och erfarenheter av att vara patient, närstående och/eller representera en patientförening.
Vad händer nu?
-Deltagarna i rådet har först fått en introduktion kring hur Skaraborgs Sjukhus organisation ser ut, vårt uppdrag och mål. Då fanns sjukhusdirektör Stellan Ahlström på plats. Vi tittade också på rådets uppdrag och hur det ska verka och började bekanta oss med varandra och planera för fortsatta möten, säger Susanne Gustavsson.
Inspel från sjukhusdirektören
Patient- och närståenderådet ska träffas två gånger per termin och det första mötet genomfördes onsdagen den 26 oktober. På mötet diskuterades sjukhusets handlingsplan för sucidprevention samt digitala vårdmöten.
- Sjukhusdirektören ger inspel till mötesagendan med frågor där sjukhusledningen behöver input utifrån patient- och närståendeperspektiv. Men rådet kan också själva lyfta in frågor som upplevs som viktiga, säger Susanne Gustavsson.
Vill få viktiga perspektiv
Vad händer med det rådet kommer fram till?
-Det dokumenteras och återkopplas till sjukhusledningen samt publiceras på sjukhusets externa hemsida.
Vad hoppas SkaS uppnå med den input ledningen får?
-Initialt hoppas vi på att få patient- och närståendeperspektiv på aktuella strategiska ledningsfrågor.
-På lång sikt tror vi att rådets input till ledningsarbetet kan bidra till en bättre vård för patienter på SkaS - med patientens fokus i centrum.