1177 e-tjänster förenklar kommunikationen mellan vårdgivare och invånare
Genom att logga in på 1177.se kan invånaren kontakta vården när som helst. Det är även möjligt att göra olika vårdärenden, som till exempel avboka en tid eller be om ett förnyat recept. För vårdgivarens del blir arbetsdagen mer effektiv genom att kunna nå ut till flera personer på samma gång.
En person som använder 1177 e-tjänster dagligen är Iris Vikström, bokningsansvarig på Kvinnokliniken vid Skaraborgs Sjukhus.
-Att använda 1177 förenklar definitivt min arbetsvardag. Skickar vi en kallelse med kort varsel så är det enkelt att se om patienten har läst sitt meddelande eller ej. Vid inställda mottagningar kan man enkelt skicka ett meddelande till patienten. Vi har då tid att hinna få tag på alla patienter ganska snabbt. Så är det inte fallet om jag måste jaga patienter på telefon vid flera tillfällen under dagen, säger Iris.
Hon berättar mer om hur de använder sig av 1177 e-tjänster på Kvinnokliniken:
-Vi använder systemet för remissbekräftelse till patienter som kommer på första besök med remiss och i de flesta fall kan vi ge patienten en tid direkt. Vi använder även 1177 för att skicka ut hälsodeklarationer som patienten fyller i och skickar tillbaka. Resultatet blir en tydlig utskrift eftersom allt fylls i via 1177. Det sparar också mycket tid under mottagningen att patienten redan har delat den informationen.
Fler valmöjligheter för invånaren
För invånarna är det en stor fördel att kunna ta del av informationen när det passar. Att slippa bli uppringd på jobbet eller i matkön. Att informationen når patienten så snart den är skickad är också en stor fördel samtidigt som risken för att obehöriga tar del av informationen via telefon eller brev minskar genom att 1177 kräver legitimerad inloggning.
-Precis som inom andra områden så förväntar sig våra invånare att kunna välja det sättet att kommunicera med oss som passar bäst för deras behov och det är ju inget nytt att vi går mot det digitala, säger Pierre Wallqvist, samordnare 1177 e-tjänster SkaS.
För att vårdgivare ska kunna ta kontakt med invånare via 1177 behöver invånaren registrera sitt mobilnummer och eller sin e-postadress genom att logga in på 1177.se och gå till inställningar. De som vill ha digital kommunikation klickar i den rutan, fyller i sin kontaktinformation och sparar ändringarna.
Förutom att bli kontaktad av vården kan invånaren även själv initiera vårdärenden som till exempel hantera sina bokningar, be om förnyat recept, se sina läkemedel, läsa sin journal eller kontakta en mottagning.
Läs mer om de olika tjänsterna på 1177.se
Effektiviserar arbetsdagen
För vårdgivaren kan patientkontakt hanteras på ett mer effektivt sätt med hjälp av 1177. Förutom att effektivisera arbetsdagen bidrar standardiseringen av meddelanden från vården till en ökad patientsäkerhet, eftersom det minskar risken för att det blir fel.
Information kan delas med många patienter på samma gång, den kommer fram direkt och vårdgivare kan se om den är öppnad. Att spara in på porto är ytterligare en fördel som gynnar både vårdgivare och miljö.