Tillgänglighet för Kungälvs sjukhus webbplats
Sjukhusen i väster/Västra Götalandsregionen står bakom den här webbplatsen.
På den här sidan beskriver vi hur webbplatsen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från Kungälvs sjukhus webbplats som inte är tillgängligt för dig kan du meddela kommunikationsenheten att du behöver informationen i alternativt format. Du kan också skicka e-post till sv.kommunikationsenheten@vgregion.se.
Vi svarar normalt sett inom två dygn (vardagar).
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss brister i tillgänglighet så att vi får veta om att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning (Digg) ansvarar för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.
Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.
Innehåll som inte är tillgängligt
Problem vid användning utan syn eller med nedsatt syn
- Gällande patientbroschyrer och andra pdf-dokument kan det förekomma att bilder saknar alternativtexter, rubriker är felformaterade samt att läsordningen inte alltid är optimal.
- I analyslistorna förekommer det att länktexter inte är tydligt formulerade.
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Denna tjänst har ett eget inbyggt gränssnitt som inte har varit möjligt att anpassa till Kungälvs sjukhus webbplats gränssnitt. När man växlar mellan Kungälvs sjukhus webbplats och patientmenyerna kan man därför uppleva gränssnitt och navigation som inkonsekvent.
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Läs om tillgänglighetsbrister i patientmenyerna: Tillgänglighetsredogörelse menu.matildaplatform.com
Problem vid användning med nedsatt färgseende
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Läs om tillgänglighetsbrister i patientmenyerna: Tillgänglighetsredogörelse menu.matildaplatform.com
Problem vid användning med begränsad kognition, inlärning eller språk
- I analyslistorna förekommer det att länktexter inte är tydligt formulerade.
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Denna tjänst har ett eget inbyggt gränssnitt som inte har varit möjligt att anpassa till Kungälvs sjukhus gränssnitt. När man växlar mellan Kungälvs sjukhus webbplats och patientmenyerna kan man därför uppleva gränssnitt och navigation som inkonsekvent.
Patientbroschyrer och pdf-dokument ses över kontinuerligt och åtgärdas så långt det är möjligt.
Hur vi testat webbplatsen
Vi har gjort en självutvärdering av webbplatsen. Den senaste bedömningen gjordes i januari 2022.
Webbplatsen publicerades våren 2017.
Redogörelsen uppdaterades senast den 21 november 2024.