Patienterna uppskattar Högsbos självincheckning

servicevärdar i sjukhusentré
Mathilda Engström, Martin Andersson, Nathalie Nylöv och Felicia Zachrisson är servicevärdar på Högsbo närsjukhus.

På Högsbo närsjukhus väljer nu ungefär 70% av patienterna att använda självincheckning. Responsen är mycket positiv, patienterna uppskattar det smidiga sättet att checka in, och att det finns servicevärdar nära till hands för den som behöver hjälp.

Högsbos modell främjar att göra patienten mer självständig. Via någon av de fyra självincheckningsdiskarna kan de flesta av patienterna sköta sin incheckning på egen hand, och vid minsta osäkerhet står någon av sjukhusets fyra servicevärdar redo att rycka in och assistera.

Bara ett fåtal behöver ta sig till receptionsluckan.

– De flesta patienter vill och kan sköta sin incheckning själv, istället för att behöva stå i kö, och här möjliggör vi det för dem. Konceptet bygger på enkelhet, att vi har ett och samma flöde oavsett vilken avdelning du ska till. Vi har också tagit till oss från våra patientdialoger att skala bort information för att göra det enklare att hitta den information man verkligen behöver, säger Åsa Holmgren, strateg inom produktions- och kapacitetsstyrning.

Resultatet talar sitt tydliga språk. Ungefär 70% av Högsbos patienter har använt självincheckning under första halvåret, vilket är en betydligt högre siffra än övriga VGR-sjukhus som ligger i spannet 15-25%.

Men det kanske allra mest positiva är responsen från patienterna, som känner sig välkomnade och väl omhändertagna.

– Feedbacken från patienterna har varit fantastisk och vi är väldigt nöjda, stolta och glada över utfallet. Patienterna uppskattar verkligen att servicevärdarna finns där ute på golvet för att hjälpa till om man känner sig det minsta osäker, säger Niklas Norström, enhetschef Intern service, Fastighet, stöd och service.

Och de fyra servicevärdarna tycker att jobbet har blivit betydligt roligare när man rör sig bland besökarna ute på golvet istället för att sitta bakom ett skrivbord i en reception.

– Det blir ett helt annat möte med besökarna, som innehåller mycket mer av det goda. Vi har en mer aktiv roll och kan följa patienten till rätt dörr om det behövs. Och jag tycker att vi har fått en jättebra respons av patienterna, sammanfattar servicevärden Felicia Zachrisson.