Tillgänglighetsredogörelse
Sjukhusen i väster/Västra Götalandsregionen står bakom den här webbplatsen.
På den här sidan beskriver vi hur webbplatsen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från vgregion.se som inte är tillgängligt för dig kan du meddela oss att du behöver information i alternativt format. Du kan också skicka e-post till kommunikationsenheten: sv.kommunikationsenheten@vgregion.se. Svarstiden är normalt två arbetsdagar.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss brister i tillgänglighet så att vi får veta om att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning (Digg) ansvarar för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.
Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Delar med kodningsbrister som försvårar navigering med hjälpmedel
- Det finns delar som saknar ledtexter och etiketter vilket försvårar för användare med hjälpmedel.
- Det finns delar som inte har ett tydligt tangentbordsfokus. Detta gör det svårare att se vad som är markerat.
- I en del formulär markeras inte fel ifyllda fält vilket försvårar för användare med skärmläsare.
- Det finns kodproblem som försvårar användandet av hjälpmedel på delar av vår webbplats till exempel i formulär.
- Det finns inmatningsfält där syftet med fältet inte är tydligt för hjälpmedel.
- Innehåll som poppar upp kan vara svårt att uppfatta med hjälpmedel.
- Det finns funktioner där klick inte går att ångra.
Kända tekniska tillgänglighetsbrister åtgärdas löpande.
Innehåll som inte är tillgängligt
Problem vid användning utan syn eller med nedsatt syn
- Dokument och broschyrer i pdf-format: Bilder kan sakna alternativtexter, rubriker kan vara felformaterade och läsordningen kan vara bristfällig.
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Denna tjänst har ett eget inbyggt gränssnitt som inte har varit möjligt att anpassa till Alingsås lasaretts webbplats gränssnitt. När man växlar mellan Alingsås lasaretts webbplats och patientmenyerna kan man därför uppleva gränssnitt och navigation som inkonsekvent.
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Läs om tillgänglighetsbrister i patientmenyerna: Tillgänglighetsredogörelse menu.matildaplatform.com
Problem vid använding med nedsatt färgseende
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Läs om tillgänglighetsbrister i patientmenyerna: Tillgänglighetsredogörelse menu.matildaplatform.com
Problem vid användning med begränsad kognition, inlärning eller språk
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Denna tjänst har ett eget inbyggt gränssnitt som inte har varit möjligt att anpassa till Alingsås lasaretts webbplats gränssnitt. När man växlar mellan Alingsås lasaretts webbplats och patientmenyerna kan man därför uppleva gränssnitt och navigation som inkonsekvent.
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Läs om tillgänglighetsbrister i patientmenyerna: Tillgänglighetsredogörelse menu.matildaplatform.com
Problem vid nedsatt finmotorik, styrka eller rörlighet
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Läs om tillgänglighetsbrister i patientmenyerna: Tillgänglighetsredogörelse menu.matildaplatform.com
Pdf:er ses över kontinuerligt och åtgärdas så långt det är möjligt.
Hur vi testat webbplatsen
Vi har gjort en självutvärdering av webbplatsen. Den senaste bedömningen gjordes i januari 2022.
Webbplatsen publicerades våren 2016.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 november 2024.