Tillgänglighetsredogörelse

Sjukhusen i väster/Västra Götalandsregionen står bakom den här webbplatsen.

På den här sidan beskriver vi hur webbplatsen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen? 

Om du behöver innehåll från vgregion.se som inte är tillgängligt för dig kan du meddela oss att du behöver information i alternativt format. Du kan också skicka e-post till kommunikationsenheten: sv.kommunikationsenheten@vgregion.se. Svarstiden är normalt två arbetsdagar. 

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss brister i tillgänglighet så att vi får veta om att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning (Digg) ansvarar för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Innehåll som inte är tillgängligt

Problem vid användning utan syn eller med nedsatt syn

  • Dokument och broschyrer i pdf-format: Bilder kan sakna alternativtexter, rubriker kan vara felformaterade och läsordningen kan vara bristfällig. 
  • För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Denna tjänst har ett eget inbyggt gränssnitt som inte har varit möjligt att anpassa till Alingsås lasaretts webbplats gränssnitt. När man växlar mellan Alingsås lasaretts webbplats och patientmenyerna kan man därför uppleva gränssnitt och navigation som inkonsekvent.
  • För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Läs om tillgänglighetsbrister i patientmenyerna: Tillgänglighetsredogörelse menu.matildaplatform.com

Problem vid användning med nedsatt färgseende

Problem vid användning med begränsad kognition, inlärning eller språk

  • För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Denna tjänst har ett eget inbyggt gränssnitt som inte har varit möjligt att anpassa till Alingsås lasaretts webbplats gränssnitt. När man växlar mellan Alingsås lasaretts webbplats och patientmenyerna kan man därför uppleva gränssnitt och navigation som inkonsekvent.

Pdf:er ses över kontinuerligt och åtgärdas så långt det är möjligt.

Hur vi testat webbplatsen

Vi har gjort en självutvärdering av webbplatsen. Den senaste bedömningen gjordes i januari 2022.

Webbplatsen publicerades våren 2016.

Redogörelsen uppdaterades senast den 21 november 2024.