Pågående sociala investeringar
LE -Lärande och Entreprenörskap: Åmåls kommun
Samverkanspart:
Det lokala näringslivet i Åmål och andra kommunala verksamheter
Syfte:
Att öka elevers motivation till studier genom ökad förståelse för arbetsliv, vikten av egen försörjning, individens bidrag till samhällets utveckling och entreprenörskap. Därtill ökad förståelse för sin egen drivkraft och insikt om sina förmågor och möjligheter. Projektets mål är främst att alla unga ska nå gymnasiebehörighet.
Målgrupp:
Elever i årskurs 6-9 i Åmåls kommun
Tidsperiod:
2023-01-01 – 2025-12-31
Innehåll:
Investeringen möjliggör en utökning av studie- och yrkesvägledningen för att förstärka, utveckla och bredda arbetet med arbetslivsdagar och prao. Genom att erbjuda sommarlovsskola, lovskola och andra gymnasieförberedande aktiviteter stärks eleverna och tränar sina entreprenöriella kompetenser. Satsningen förväntas öka framtidstron hos barn och unga, öka andelen med gymnasiekompetens och på sikt minska ungdomsarbetslösheten i kommunen.
Sedd och saknad, tidiga insatser för ökad närvaro i förskolan, Vänersborgs kommun, barn- och utbildningsförvaltningen
Samverkanspart: Andra kommunala förvaltningar inom Vänersborgs kommun
Syfte:
Att utveckla en närvarokultur i förskolan hos vårdnadshavare och pedagoger. Målet är att öka närvaron för de barn som är i förskolan. De långsiktiga målen är att öka andel barn i Vänersborgs kommun som deltar i förskolans utbildning samt ökad förståelse hos vårdnadshavarna om förskolans betydelse för barns utveckling och lärande. Genom barnen närvarar i högre grad på förskolan får de tillgång till lärande miljöer vilket bedöms vara gynnsamt för kommande skolgång.
Målgrupp:
Familjer med barn i åldern 1–5 år i den kommunala förskolan
Tidsperiod:
2022-12-01 – 2025-11-30
Innehåll:
Den huvudsakliga aktiviteten i projektet är att en insatskoordinator anställs i förskolan. Insatskoordinatorn är tänkt att vara länken mellan förskolan, barnhälsan och familjecentralen. Koordinatorn ska skapa kontakter och förutsättningar till rätt insatser för barnen och deras vuxna. Koordinatorn blir en del av förskolans barnhälsoteam och ett kompletterande stöd i det pågående främjande och förebyggande barnhälsoarbetet. Koordinatorn arbetar som en brobyggare som kan ge stöd till familjer där barnen har eller riskerar få en oroväckande frånvaro.
Socialt hållbart föräldrastöd i Borås, Navet science center, Boråsregionen Sjuhärads kommunalförbund
Samverkanspart:
Förskoleförvaltningen i Borås Stad
Syfte:
Att möjliggöra för fler utrikesfödda vårdnadshavare med barn 6–12 år att få föräldraskapsstöd. Genom att stärka utrikesfödda vårdnadshavare i sin föräldraroll ökar förutsättningar för ökad inkludering i samhället. Att stärka vårdnadshavarna i föräldrarollen bedöms också gynna barnens möjligheter att fullföljda sina studier och gå ut 9:an med gymnasiekompetens. Genom att barnen tar del av Navets aktiviteter ges möjlighet till ett stärkt vetenskapligt kapital, vilket också kan gynna skolgång och fullföljda studier. Projektets långsiktiga effekter handlar om att hitta en långsiktigt hållbar modell för hur ABC-utbildningar når utlandsfödda föräldrar med äldre barn i Borås stad.
Målgrupp:
Utrikesfödda vårdnadshavare med barn 6–12 år och deras barn.
Tidsperiod:
2023-01-01 – 2025-12-31
Innehåll:
Projektet består främst i att genomföra ABC-föräldragrupper. Samtidigt som föräldragrupperna pågår deltar barnen på aktiviteter på Navet. På det sättet nås en grupp som vanligtvis inte besöker Navet. Ytterligare en del i projektet handlar om att utveckla samverkan mellan projektets aktörer, intressenter och potentiella nya samverkansparter samt att sprida resultat