Utbyggd järnväg Göteborg-Borås
100 000 människor reser dagligen i stråket Göteborg och Borås, Det gör sträckan till ett av de största pendlingsstråken i Sverige. En utbyggd järnväg skulle halvera restiden och öka andelen hållbara resor. Få järnvägsprojekt i Sverige har lika stor potential som stråket Göteborg-Borås där dagens 7 miljoner kollektivtrafikresor kan bli till 19 miljoner.
Västsveriges högst prioriterade infrastruktursatsning
Det råder en bred enighet om att den nya järnvägen Göteborg-Borås är avgörande för Västsveriges utveckling. Det nuvarande förslaget innebär utbyggnad av Mölndals station, kvartstrafik från Mölnlycke mot Göteborg, anslutning till Landvetter flygplats med möjlighet till förbikörning och 35 minuters restid mellan Göteborg och Borås.
Regeringen har fastställt nationell plan för transportsystemet 2018-2029
Västra Götalandsregionens yttrande om förslag till nationell plan 2022-2033
Partenas ståndpunkter för sträckan Göteborg-Borås
Västra Götalandsregionen har sedan arbetet med nya stambanor påbörjades varit sammankallande för en stråksamverkansgrupp där också kommunerna i stråket, Swedavia, kommunalförbunden har ingått.
Positionspapper 10 februari 2023 (pdf)
Positionspapperet utgår från Funktionsutredningen för stråket Jönköping-Borås-Göteborg.
Trafikverkets hemsida om projektet Göteborg- Borås
Regeringsuppdrag järnväg mellan Göteborg och Borås
Den 19 juni 2024 kom Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Mölndals Stad, Härryda kommun, Bollebygds kommun, Borås Stad, Swedavia, Företagarna, Västsvenska Handelskammaren, Svenskt Näringsliv, tillsammans med Trafikverket och med stöd i arbetet av Länsstyrelsen i Västra Götaland, överens om en gemensam inriktning för ny järnväg mellan Göteborg och Borås.
Regeringsuppdrag järnväg mellan Göteborg-Borås | Länsstyrelsen Västra Götaland (lansstyrelsen.se)
Västlänken sammankopplar länets järnvägar
Projektet Göteborg-Borås har stor betydelser för att få full nytta av Västlänken. Genomgående linjer via Västlänken skapar nya möjligheter till direktresor, även utbudet norr om Göteborg påverkas positivt av den kapacitetsökning som ny järnväg Göteborg Borås öppnar för.
Västlänken - www.trafikverket.se
Näringslivets rekrytering och expansion underlättas
Möjligheten att arbetspendla ökar förutsättningarna för en bättre matchning mellan företagens kompetensbehov och arbetstagarnas karriärmöjligheter. För att företag ska behålla och stärka konkurrenskraften behöver de snabb och smidig tillgång till världen via Landvetter flygplats. Dessutom kan en järnväg förbi flygplatsen ge bättre underlag för direktlinjer och skapa jobb för Sveriges invånare och göra så att svenska företag kan konkurrera på den globala marknaden.
Göteborg Landvetter Airport är Sveriges näst största flygplats och en knutpunkt med globala kopplingar, men i dag saknas tåganslutning. Företag i Västsverige har en internationell inriktning och betydelsen av bra förbindelser med flygplatsen kan inte nog betonas.
Västra Götalandsregionen satsar på utökad tågtrafik
Västra Götalands Målbild tåg 2035 anger att resandet med tåg ska tredubblas från 2006 till 2035. För att nå detta mål gör VGR stora investeringar både i nya tåg och i trafikering.
Trafikverket planerar för nya uppställningsspår söder om Mölndal. Dessa spår behövs för att hantera den utökade tågtrafiken i länet.
Pressmeddelanden
30 augusti 2024
Fördjupad överenskommelse om ny järnväg Göteborg-Borås - Västra Götalandsregionen (newsmachine.com)
19 juni 2024
Parterna eniga om inriktning för järnvägen Göteborg-Borås
25 Januari 2024
27 Oktober 2023
Järnvägen Göteborg-Borås på banan igen - Västra Götalandsregionen (newsmachine.com)
20 Juni 2023
Västsverige eniga om järnväg Göteborg – Borås - Västra Götalandsregionen (newsmachine.com)