Prioriteringar för västsvensk infrastruktur

Västra Götalandsregionen (VGR) har tillsammans med de fyra kommunalförbunden enats om en prioritering av nationella infrastrukturåtgärder inför revidering av Nationell Transportinfrastrukturplan (NTP) 2026–2037. I det remissyttrande över inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026-2037 som våren 2024 skickats till regeringen framgår prioriteringarna, vilka har varit desamma sedan 2018.

Prioriteringar inom Västra Götaland

  • Ny Stambana Göteborg-Borås-Jönköping
  • Fyra spår Göteborg-Alingsås, Västra Stambanan
  • Oslo-Göteborg-Hamburg – del av TEN-T
  • Satsningar på regionala järnvägar
    • Södra Bohusbanan står på tur
    • Kinnekullebanan i nytt fokus
  • Verka för en utveckling av Vänersjöfarten
    • Nya slussar i Trollhätte kanal
  • E20 ska byggas färdigt till 2+2 körfält genom hela regionen
  • Medel för storstadsåtgärder
    • Metrobuss längs Västerleden
    • Ny spårvägslänk för avlastning av Brunnsparken
    • Trimningar och metrobusstationer 

Det mindre vägnätet kan i många fall ha en avgörande roll för näringsliv och boende. Vägunderhållet bör därmed inte endast prioriteras efter trafikmängd. 

Att utveckla järnvägen i väst är rätt spår för Sverige

Investeringar i Västra Götalands infrastruktur erbjuder lösningar på flera nationella utmaningar. VGR ser tillsammans med kommunerna störst potential med trafik på järnväg. Vi ser också möjligheter med att

  • Skandinaviens största hamn, Göteborgs Hamn, ska kunna ta emot fler och större containerfartyg
  • Vänersjöfarten utvecklas
  • E20 byggs ut.

Storstadsåtgärder

Storstadsåtgärder genom Sverigeförhandlingen är en nationell satsning på höghastighetståg mellan Sveriges storstäder kombinerat med en satsning på fler bostäder.

Max Falk

Telefonnummer