Förvaltningar gick samman för att lösa utbildningsbehov
Kompetensförsörjning är en utmaning för VGR och arbetet med framgångsrik kompetensväxling pågår på olika håll i organisationen. Nyligen gick sjukhusförvaltningar samman för att lösa ett gemensamt problem, sedan Sahlgrenska Universitetssjukhuset uttryckt behov av kompetenshöjning. Det ledde till en gemensam utbildningssatsning.
Kompetensväxling innebär att medarbetare får möjlighet att fylla på med kunskap och nya kompetenser för att klara nya arbetsuppdrag när arbetsuppgifter förändras.
I takt med digitaliseringen och omställningen inom hälso- och sjukvården försvinner allt fler av de enklare uppgifterna inom dokument- och ärendehantering. Mot den bakgrunden såg de administrativa cheferna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset (SU) ett behov av att ge medarbetarna den kompetens som krävs för mer avancerade arbetsuppgifter och digitalisering.
Samarbete
Flera i VGR har varit involverade i utbildningsinsatsen.
Det började med att Johanna Olsson Marshall, verksamhetschef för Arkiv- och informationsstruktur på SU kontaktade VGR Akademin för att se om det gick att få medel beviljade från Omställningsfonden. VGR Akademin såg gärna att SU gick ihop med övriga sjukhus i VGR för ett regiongemensamt perspektiv. För att fastställa vilken effekt den planerade utbildningen skulle ha och vad medarbetarna skulle kunna göra annorlunda sedan de gått utbildningen ledde VGR Akademin workshops och tittade på vilket stöd som behövdes för att utbildningen skulle få rätt effekt.
Daniel Strandman är processledare för VGR:s arbete med Omställningsfonden. Han menar att det är ett fint exempel på vad man kan åstadkomma när sjukhusförvaltningarna går samman för att lösa ett regiongemensamt behov. Kina Mulec som är utvecklingsledare på VGR Akademin, fyller på och säger att en framgångsfaktor har varit det strukturerade arbetet med utbildningsplanering och chefernas engagemang.
Avgörande med rätt förutsättningar
– När förvaltningarna planerade utbildningen tillsammans lade de tid på vad deltagarna i utbildningen skulle kunna göra annorlunda i vardagen efter utbildningen. Det ledde till tydliga lärandemål och att utbildningens upplägg kunde stödja målet på ett bra sätt, säger Kina Mulec och menar att det är viktigt att lägga tid på att förstå sin målgrupp och sätta ord på vilka förändringar man vill se efter utbildningen.
En framgångsfaktor var att låta lärandet ta plats i verksamheten. Chefernas engagemang genom hela processen var en av framgångsfaktorerna. De stöttade och skapade förutsättningar, tid och strukturer för lärande, till exempel diskussionsgrupper.
– Det är svårt att skapa en utbildning som verkligen ger effekt i och det beror på främst på arbetssätten att ta fram den och att stödja den, och här kan vi på VGR Akademin hjälpa till, säger Kina Mulec.
Läs mer: Utbildningsinsats för administratörer i final för prestigefyllt pris | Sahlgrenskaliv
Mer om utbildningen
Den skräddarsydda utbildningen genomfördes av ett sextiotal medarbetare inom arkivverksamhet från NU-sjukvården, SU, SÄS och SkaS och innehöll tre utbildningsdelar avseende:
- Huvuddragen i den offentliga sjukvården som en myndighetsverksamhet,
- Offentlighet och sekretesslagen och Hälso- och sjukvårdslagen
- Informationssäkerhet, GPDR och Patientdatalagen
Cheferna har märkt att medarbetarna blivit bättre på att guida patienter till rätt digitala tjänster, exempelvis 1177 e-tjänster, och att de är bättre på att självständigt hantera känslig information och förfrågningar om allmänna handlingar.
Utbildningen finansierades med medel från Omställningsfonden och har stöttats av VGR Akademin.
Länk till Omställningsfonden Kompetensutveckla med medel från Omställningsfonden 2024-2026 - Fastighet, stöd och service (vgregion.se)
Länk till VGR Akademin VGR Akademin - utbildning och kompetensutveckling - VGR Akademin (vgregion.se)
Fick pris
Den 18 septemberstod det klart att utbildningssatsningen vann Swedish Learning Awards i kategorin Årets Upskill/Reskill. Priset delas ut av Swedish Learning Association som är ett nätverk inom lärande, utveckling och förändring. Tanken är att tävlingen ska föra den svenska utbildningsbranschen framåt när det gäller genomslagskraft, idéhöjd, kvalitet och teknik.
Motivering
Det är skillnad på att veta och att göra. Vi vet:
- hur viktigt det är att göra analysen av förändrade kompetensbehov i förväg
- hur viktigt det är med chefens engagemang
- hur kraftfullt det är när utbildning nästlar sig in i vardagens situationer och möten
- hur kraftfullt det blir när deltagarna stärker varandras lärförmåga
Men att veta är bara början. Resten är att göra.
Det vinnande bidraget i årets Upskill och Reskill en insats som är gjord med framsynthet, med aktiva chefer, med en utbildning som spred sig till APT:er och andra möten, där tidigare studieovana medarbetare delade studietekniker med varandra. Det vinnande bidraget är VGR!