Utvärdera

Ett utbildningsbehov uppstår oftast när en individ eller organisation behöver utvecklas och har på så sätt ett övergripande syfte. Genom att utgå från det övergripande syftet, sätta upp mål, mäta effekt och utvärdera resultat kan vi få information om utbildningen varit framgångsrik och om syftet har uppnåtts.

Utbildning handlar om att skapa beteendeförändring och nya perspektiv. Utbildning tillför endast värde i verksamheten om den nya förståelsen och kunskapen tillämpas i praktiken. För att säkerställa att utbildningen bidrar till att uppfylla individens och organisationens mål och skapar värde för dem vi är till för, är det nödvändigt att fokusera på att utvärdera resultat och effekt.

En modell för utvärdering av resultat och effekt av utbildning är professor Donald Kirkpatricks modell. Modellen består av fyra nivåer som fyller olika funktioner i utvärderingsprocessen.

  • Nivå 1 Reaktion: Hur upplevde deltagaren utbildningen?
  • Nivå 2 Lärande: På vilket sätt ökade deltagarnas kunskapsnivå och kompetens?
  • Nivå 3 Beteendeförändring: Hur har beteenden och arbetssätt förändrats?
  • Nivå 4 Resultat/effekt: Vilken effekt har uppnåtts i verksamheten till följd av utbildningen?

I analysen av utbildningen skulle nedanstående frågor besvaras för att ringa in utbildningsbehov och målgrupp. I utvärderingen återkommer vi till frågorna för att utvärdera utbildningens resultat och effekt i verksamheten i olika nivåer. 

  1. Varför ska vi göra den här utbildningen? Vilka verksamhetsmål ska utbildningen bidra till? (Nivå 4)
  2. Hur kommer vi dit, vilka förändringar behöver ske? Hur/vad ska deltagaren göra för att nå målen? Vilka är de viktigaste arbetssituationerna och beteendena för att deltagarna ska bidra till att målen uppfylls? Vad och hur gör de som är bäst på att genomföra önskvärda arbetssituationer? (Nivå 3)
  3. Vilka kunskaper och färdigheter behöver deltagarna för att lyckas i situationerna och beteendet ovan? Vilket lärande måste ske? Det vill säga, vilka lärandemål är aktuella? (Nivå 2)
  4. Vilket upplägg och vilka metoder behövs för att skapa bästa möjliga förutsättningar för lärande? (Nivå 1)

Svaren på frågorna för nivå 4 och 3 används för att skapa frågor och underlag för att mäta effekt av utbildningen. Att förändra beteenden tar tid och mätning på nivå 3 och 4 kan därför oftast inte påbörjas förrän efter 3-6 månader. Det är dock viktigt att följa upp löpande. Utvärdering på nivå 2 och 1 kan göras i direkt anslutning till utbildningen med exempelvis kunskapstest och enkäter.