Analysera

Precis som när vi ska ta oss mellan två platser behöver vi börja med slutet av vår resa – Vart ska vi? Vad är vårt mål? Först när vi vet vart vi ska, kan vi börja titta på den bästa vägen dit.

I analysen av utbildningen har du stor nytta av att besvara frågorna nedan i följande ordning:

  • Varför ska vi göra den här utbildningen? Vilka verksamhetsmål ska utbildningen bidra till?
  • Hur kommer vi dit, vilka förändringar behöver ske? Hur/vad ska deltagaren göra för att nå målen? Vilka är de viktigaste arbetssituationerna och beteendena för att deltagarna ska bidra till att målen uppfylls? Vad och hur gör de som är bäst på att genomföra önskvärda arbetssituationer?
  • Vilka kunskaper och färdigheter behöver deltagarna för att lyckas i situationerna och beteendet ovan? Vilket lärande måste ske? Det vill säga, vilka lärandemål är aktuella?
  • Vilket upplägg och vilka metoder behövs för att skapa bästa möjliga förutsättningar för lärande? (Kirkpatrick)

Att noggrant diskutera igenom frågorna bidrar ofta till att målgruppen ringas in och att utkast på övergripande lärandemål kan skrivas ned. Lärandemål beskriver vad deltagaren förväntas kunna efter utbildningen. Frågorna hjälper dig också att börja planera för utbildningens upplägg och utformning i design- och utvecklingsfaserna.

I analysen bör du också göra en inventering av verksamhetens resurser för att skapa en utbildning. Vilken budget finns? Finns det administratör, producent och ämneskunnig som kan medverka i framtagandet? Har ni inte dessa resurser finns det möjlighet att avropa utbildningar via vårt ramavtal. Läs mer om ramavtal och avrop här.