Inlämningsuppgift

Ett vanligt sätt att examinera är att välja en skriftlig inlämningsuppgift. Ofta finns denna funktion i den lärplattform som används.

Utbildaren skapar en uppgift i lärplattformen och deltagaren lämnar in sitt svar enligt de instruktioner om omfång, filformat med mera som utbildaren gett. De inkomna uppgifterna samlas i en särskild vy där utbildaren kan gå in och läsa och ge återkoppling till deltagaren. Deltagaren kan tydligt se om uppgiften är godkänd eller om någon komplettering behövs. Det är vanligt att de inskickade uppgifterna kontrolleras med hjälp av ett plagiatsystem.

Vissa lärplattformar kan också hantera rörlig bild och ljud i funktionen för inlämningsuppgift. Detta gör det lätt att använda olika examinationsformer och det blir också möjligt att lämna in svar på annat sätt än i text. På så sätt får deltagare som har lättare att uttrycka sig muntligt möjlighet att visa sina kunskaper.  Det kan också vara väldigt bra inom vissa ämnesområden, exempelvis språkträning. Att lämna in en ljudfil ger utbildaren möjlighet att lyssna på deltagaren och ge personlig återkoppling på ett sätt som kanske inte hade varit möjligt vid en fysisk träff.

Att tänka på när inlämningsuppgift används:

  • Inlämningsuppgifter som innebär egen analys och diskussion kan vara en utmaning för deltagare som är vana vid pedagogiska miljöer med fokus på att lära sig utantill och återge fakta.

  • Inlämningsuppgifter fungerar väl för att följa och bedöma tankegångar och resonemang. 

  • Utbildaren bör vara observant på att skriftliga inlämningsuppgifter gynnar dem som har lätt för att skriva – de bör kompletteras med andra examinationsformer.

  • Det är en fördel att använda en lärplattform istället för att skicka inlämningsuppgifter via e-post. Det är lätt att lägga till flera utbildare som rättar om någon till exempel blir sjuk - inget riskeras att missas.

  • Det är bra att ha flera kortare inlämningar vid formativ bedömning. Det gör det möjligt att bedöma lärandet över tid och visa hur fördjupad kunskap skapas.

  • Tänk också på att du kan individanpassa inlämningsuppgifterna och låta olika deltagare visa sina kunskaper på olika sätt - varför inte låta deltagarna välja själva om de vill lämna in en text-, ljud-, eller filmfil?