Examinera och bedöma

En viktig del i det pedagogiska uppdraget är examinationen. Det är utbildarens uppgift att skapa examinationer som på ett tydligt sätt är kopplade till utbildningarnas syfte och lärandemål. Examinationerna ska vara lärande och ge möjlighet för deltagare att på olika sätt visa att de uppnått de kunskaper som utbildningen syftar till.

Det är viktigt att utbildaren förstår skillnaden mellan olika examinationsformer och hur dessa fungerar i en nätbaserad miljö. Att förstå skillnaden mellan summativ och formativ bedömning samt att kunna avgöra när och hur de olika bedömningssätten samspelar och passar är en central del av utbildarens kompetens och uppdrag.

Loggbok

Funktionen är ett verktyg för att låta deltagare, individuellt eller i grupp, föra dokumentation, anteckningar och skriva kommentarer löpande under utbildningens gång.

Digitalt test

Det finns många möjligheter att skapa självrättande digitala test som innehåller olika frågetyper.

Inlämningsuppgift

Ett vanligt sätt att examinera är att välja en skriftlig inlämningsuppgift. Ofta finns denna funktion i den lärplattform som används.

Muntligt seminarium

Muntlig interaktion inom en utbildning ökar motivationen och lärandet blir fördjupat.