Arbetsgivarperspektivet - "spela roll"

Här finns budskapsplattformen för VGR som arbetsgivare. Den består av olika delar och "verktyg" som du kan använda när du skapar kommunikation för VGR som arbetsgivare.

Vårt arbetsgivarlöfte
Vi bryr oss om dig som gör skillnad för andra.

Löftet präglar all kommunikation och alla aktiviteter som vi gör i egenskap av arbetsgivare. Genom vårt arbetsgivarlöfte vill vi med ett direkt tilltal visa att organisationen ser varje medarbetare, och erbjuder både möjligheter och trygghet.

Vår ambition
Vi ska bli Sveriges bästa offentliga arbetsgivare.

Västra Götalandsregionen ska ha offentlig sektors mest nöjda medarbetare och vara den mest attraktiva offentliga arbetsgivaren.

Arbetsgivarens personlighet

Personligheten är till för att förmänskliga oss som organisation. Den förklarar hur vi ska upplevas när målgruppen har kontakt med oss. Personligheten är inte något som vi berättar om, den är något som genomsyrar hur vi kommunicerar.

Kompetent

Vi vet vad vi är och vad vi kan. Och vi strävar alltid efter att bli bättre. Vi värderar professionalitet och gott ledarskap.

Engagerad

Vi bryr oss om våra medarbetare. Vi satsar på att skapa goda arbetsmiljöer, med familjär och vänlig stämning. Vi vill nå en position som Sveriges bästa offentliga arbetsgivare.

Pålitlig

Vi är en trygg arbetsplats, med bra förmåner och avtal. Vi är konsekventa i hur vi kommunicerar och agerar. Vi ser till att du får rätt förutsättningar att göra ditt jobb.

Västra Götalandsregionens styrkor som arbetsgivare

Meningsfullhet

VGR ansvarar för samhället och livet i Västra Götaland. Våra medarbetare är med och gör det möjligt. Alla behövs. Det gäller alla yrkesroller som varje dag gör skillnad människors liv. Genom valet av offentlig arbetsgivare bidrar du till att ta hand om samhället. Att välja en sådan organisation som arbetsgivare innebär att du bidrar till att viktiga delar av samhället fungerar. Förutom att du gör skillnad i ditt yrke.

Mest kompetens

När du arbetar inom VGR har du kollegor med både bred och hög kompetens. Det, tillsammans med nya lösningar och teknik, skapar förutsättningar för att göra bästa möjliga jobb, ligga i framkant och utvecklas. Inom VGR sker även mycket forskning, som integreras i det dagliga arbetet.

Störst bredd

Vår verksamhet täcker många branscher och områden. Dessutom finns många arbetsplatser och yrken inom branscherna. Som arbetsgivare präglas vi av flexibilitet, valmöjligheter och utvecklingsmöjligheter. Det gör att det finns stora möjligheter att hitta ett jobb där roll, arbetssituation och arbetstider passar dig. Dina drivkrafter och ditt liv.

Budskap och exempel

Tanken är att grundbudskapen kan vara med på något sätt när vi kommunicerar som arbetsgivare. Det kan vara som rubrik, det kan vara som slutkläm. Dessa budskap kan användas till alla målgrupper dock är det alltid viktigt att anpassa budskapet efter målgruppens behov. Budskapet "Spela roll" är tvetydligt och är tänkt att väcka uppmärksamhet. Det syftar på de många olika yrkesroller vi har i VGR som samtidigt spelar roll för invånarna i VGR. I grundbudskapet ingår också att se yrkestitlarna i ett bredare perspektiv i form medarbetarens betydelse för invånarna och samhället i stort. 

Det viktigaste i kommunikationen är att den är lättförståelig, tydlig och att innehållet kommer i första hand därefter kan budskapen användas. 

Grundbudskap

  • Spela roll.
  • Vilken roll vill du spela?
  • [Yrkesroll, emotionell roll, samhällsroll] - istället för att bara skriva yrkestitel kan man skriva på detta sätt för att skapa uppmärksamhet och väcka kännslor. Samt visa upp någon av VGRs styrkor som arbetsgivare.

Underbudskap för helheten

  • Västra Götaland ska funka. Liv ska levas. Därför finns vi. Vilken roll vill du spela?
  • Vi är 57 000 personer och 200 yrken som spelar roll för livet i Västra Götaland.
  • Spela roll. Med ditt yrke, vad du betyder för människor och ditt val av arbetsgivare.

Underbudskap för olika branscher (förslag)

Vård:
Liv ska levas. Få sin början, ta sitt slut. Under tiden finns vi där.
Utbildning:
Framtider ska skapas. Fortsättningar formas. Där finns vi, och leder vidare. 
Kultur:
Applåder ska ges, ridåer öppnas, konst betraktas. Bakom kulisserna, finns vi.

Exempel på budskap i samband med yrkestitel


Yrkestiteln kommer först och sen kan roll 2 tillföra något som känns lite oväntat, förklara värdet av rollen eller tillföra en emotionell koppling. Inte för likt vad som skulle kunna vara en faktisk yrkestitel. Kopplat till ett yrkesporträtt kan roll 2 bli mer specifik, t.ex. drömuppfyllare för en barnmorska som hjälpt ett par med IVF.

Exempel:
Barnmorska, drömuppfyllare, framtidsförbättrare.
Lokalvårdare, operationsmöjliggörare, lagspelare.
[Yrkesroll, emotionell roll, samhällsroll]

Här kan du läsa mer om detta och få mer exempel.

 

Målgrupp


Vår målgrupp består av boende i Västra Götaland som vill bidra till att göra samhället och invånarnas liv bättre. Yrkena hos oss kännetecknas av just det. I stort handlar det om arbetsföra invånare i åldrarna 18–65 år, både befintliga och potentiella medarbetare.

Befintliga medarbetare

• Ska känna stolthet över att vara del av Västra Götalandsregionen.
• Ska känna tillhörighet till Västra Götalandsregionen.

Vi vill att den här målgruppen ska känna tillhörighet och stolthet över att jobba på VGR. Vi fokuserar på samhällsnyttan som VGR bidrar till i stort och uppmärksammar att deras val av oss som arbetsgivare spelar roll.

Exempel:
Spela roll. Olika roller. Lika viktiga.
Med oss som arbetsgivare spelar du en större roll – du bidrar i en organisation som ansvarar för att samhället funkar.

Potentiella medarbetare/Högskolestudenter 18–65 år

• Öka målgruppens känsla av att VGR är en bra arbetsplats.
• Öka målgruppens kännedom om VGR:s bredd av yrken och karriärmöjligheter.

Högskolestudenter
Den här målgruppen har gjort sitt inriktnings- eller yrkesval. Här behöver vi visa varför de ska välja just oss som arbetsplats, framför andra. Vi bjuder in till arbetsdagen och visar olika sätt som våra medarbetare spelar roll. Vi kan också bjuda in under deras studietid, t.ex. till studentjobb.

Exempel:
[Gest/handling] kan spela roll.
[Yrkestitel]. Och [emotionell roll]. Hos oss finns många roller att spela. Vilken blir din?

Ett klistermärke kan spela roll.
Tandläkare. Och ångestdämpare. Hos oss finns många roller att spela. Vilken blir din?

Sök ett studentjobb som spelar roll.
Sök en praktikplats som spelar roll.
Skriv en examensuppsats som spelar roll.