Verktyg
Här hittar du verktyg som kan vara till hjälp både i ert utvecklingsarbete och konkret i den dagliga verksamheten. Inspireras av verktygen och ta fram egna versioner eller använd verktygen direkt, ladda ner eller skriv ut.
Trygghetsregler
För att alla ska trivas och ingen känna sig utanför är det bra att ha gemensamma regler för hur vi ska behandla varandra inom gruppen. Här finns ett utskrivbart material att utgå ifrån när ni tar fram det med er träningsgrupp. Verktyg, Trygghetsregler, Trygg start, Centrum för fysisk aktivitet
Frågeformulär för att fånga individuella behov
För att få en bild av hur nya deltagare, kanske särskilt de med individuella behov bäst kan inkluderas i verksamheten kan det vara bra att ställa frågor om hur hen vill ha det inför, under och efter aktivitet, hur det bäst fungerar med att ge information, med mera. Här är några frågeformulär att inspireras av eller kanske till och med skriva ut och använda er av:
Tips_till_min_tranare.pdf (attention.se)
Frågeformulär- Såhär vill jag ha det på idrotten.pdf (vgregion.se) - mer omfattande formulär med bildstöd
Välkomnande anslag
För att veta vad som gäller i er verksamhet kan det vara bra att tydligt lyfta det, kanske på hemsidan men också som ett fysiskt anslag i lokalen. Här är ett exempel på en text - välj det som passar er, klipp och klistra in i ett dokument, redigera och fyll på med annat ni tycker är viktigt:
Hej motionär!
Är du ny hos oss? Eller känner dig ny?
Ett extra stort välkommen!
Tillsammans tar vi hand om vår träningsanläggning/ lokal/stuga. Ser du något som är trasigt eller fel – meddela oss i medlemsservice/styrelsen/husansvarig på kontaktväg XXX!
Bra att veta:
- Här fyller ni i några korta punkter som underlättar en trygg start i er verksamhet, för deltagare och om aktuellt för vårdnadshavare.
- På ett gym/träningsanläggning skulle det kunna vara några ordningsregler, hur man använder bastu, förvarar värdesaker och något om maskinerna
- I en idrottsförening kan det vara vad man behöver ha med sig till träningarna, hur man får till sig information, prova-på och betalning, vad som finns i form av helgläger/specialaktiviteter utanför ordinarie träningstillfällen, och uppmuntra att prata med ledare/coach om det finns några individuella behov eller osäkerhet.
- På en träffpunkt för äldre kan det vara kort om verksamheten, möjligheter till socialt stöd, aktiva utflykter/rörelsepass, var man hittar information i pappersformat och på nätet, uppmuntran att ta kontakt för rundvisning och mer information/samtal.
- Lägg till relevant information för att komma in bra i just er rörelseverksamhet!
- Informationen kan med fördel finnas på flera ställen och ibland delas upp för att finnas tillgänglig där den behövs.
- Skriv kortfattat och med fokus på det viktigaste att veta för en trygg start, exempelvis den första 2-3-månadersperioden.
Du är så välkommen och vi önskar dig en fin start hos oss i XXX!
Tydlig information
För att det ska vara enkelt för intresserade eller nya medlemmar att hitta information är det bra om det finns en tydlig flik, fält eller puff på första sidan med rubriken “För dig som vill börja” eller “För dig som är ny” och att den länkar vidare till en sida med kortfattad och tydlig info om aktiviteten, hur man anmäler sig, vad det kostar och kontaktuppgift till någon som kan förklara mer.
Använd ett enkelt språk i er information där läsaren snabbt förstår vad som menas och vad som eventuellt ska göras. Ta hjälp av Klarspråkshjälpen | Institutet för språk och folkminnen (isof.se)
Aktivitetsdesign
För att kunna inkludera fler rörelseovana i rörelse och träning är det bra att ha några riktlinjer med sig i planeringen. Det kallas ibland för Rörelsedesign.
Rörelserika riktlinjer
Rörelserika riktlinjer, Trygg start, vår 2024 (vgregion.se)
Exempel på inkluderande aktiviteter
Inkluderande aktiviteter, Trygg start, vår 2024 (vgregion.se)
Tio tips till dig som möter barn med ADHD
För många med adhd kan träning vara ett andrum i en annars stressig vardag.
Samtidigt kan svårigheter med ouppmärksamhet, impulsivitet och aktivitetsreglering orsaka problem i träningsvardagen. Här är några tips man som tränare kan tänka lite extra på i mötet med barn med adhd: