Karibari och Kakijiku
Om konsten att tillverka en hängande japansk bildrulle. Ett svensk-japanskt samarbetsprojekt om tillverkning och montering av japanska bildrullar.
Hyogu eller konsten att montera bilder i form av en bildrulle
Ursprungligen var det i de buddistiska templen som denna konst utövades och då av prästerna. Fram emot 1500-talet blev det även vanligt att teceremonimästarna tog över en del av denna verksamhet - men endast för montering av världsliga bilder.
Begreppet "Hyogu" står från början för konsten att montera bilder i form av en bildrulle, men har senare även fått betydelsen konsten att tillverka många olika konstruktioner av trä och papper såsom bildskärmar och skjutdörrar. Den som utför konsten kallas "hyogushi".
Ur dessa två ursprung etablerades ett antal familjer som i generationer, ända fram till idag, skulle hålla fast vid denna verksamhet. Så småningom kom dessa familjer att knytas till något tempel, eller i senare tid till något av de stora nationella japanska museerna, och varje familj eller studio kom att utveckla sin speciella kultur och relation till sina uppdragsgivare. Samarbete eller kunskapsutbyte med andra ateljéer var dock sparsamt.
Man ansågs inte vara en fullärd monterare, eller som det heter på japanska "hyogushi", förrän man hade studerat i minst tio år. Man förväntade sig också att den utbildade skulle ägna sig åt sitt yrke under 30 år framåt. "A young person, often with no previous experience in the field and regarded as an 'empty vessel', would be taken on by a scroll mounting studio and expected to learn, mostly through silent observation of the master or masters". Insikt i yrket fick man genom observation och praktisk handling - inte genom bokliga studier. Detta utbildningssystem och tänkande har konserverat synsätt, metoder och material.