ISM 20 år - Kunskapen ska nå ut och hamna rätt

Uppdaterad:
Publicerad:
Blond kvinna i svart kavaj läser en rapport och  tittar in i kameran

I 20 år har forskning varit vår vardag. Men vi är inte alla forskare och det är ju inte bara att ta fram ny kunskap som står på vår agenda, högst upp står ju också att få ut den till de som faktiskt kan få nytta av den.

Precis i starten av 2024, träffar vi Marica Heimdahl, utvecklingsledare på ISM för att prata om hur vi faktiskt arbetar för att förmedla och kommunicera all den kunskap ISM tar fram, vem som gör det och hur det arbetet går till och har utvecklats över tid.

Hej Marica! Vad händer egentligen med all kunskap som tas fram på ISM?

Hej! Att tillgängliggöra forskningen är väldigt viktigt för vår verksamhet och något vi alltid har med oss i vårt dagliga arbete.  Kunskapen som tas fram på ISM förmedlar vi på olika sätt beroende på vilka frågor och områden det handlar om. En plattform är vår webbsida där vi lägger ut allt från artiklar, kunskapssammanställningar, rapporter till webbföreläsningar med mera. En annan kanal är att vi ofta föreläser kring våra olika områden, både på plats och digitalt. Sen jobbar vi också med att utforma nyhetsbrev och arrangera konferenser eller workshops.

Hur gör ni det?

I grunden handlar det om att i utvecklingsarbeten och forskningsprojekt redan från start identifiera vilka tillvägagångssätt, kanaler och forum vi ska använda för att våra målgrupper enkelt ska kunna ta del av kunskapen vi tar fram. Och sedan använda dessa och under arbetets gång också omvärldbevaka för att hitta nya arenor där vi kan nå ut.  Det är ständigt en aktuell fråga att identifiera hur vi kan nå ut till de som behöver det på ett så enkelt sätt som möjligt med användbar kunskap.

Rent praktiskt kan det betyda att ta fram populärvetenskapligt material som gör forskningsresultat mer tillgängligt för alla. Eller att föreläsa för målgrupper som specifikt berörs av den kunskap vi fått fram. Att vi syns och når ut till våra målgrupper är viktigt och där är media en annan kanal, vi har medverkat i många tidningsartiklar, radiointervjuer, tv-intervjuer och poddar genom åren. Sen innebär kunskapsspridning också mer generella åtgärder som att hålla vår webbplats levande och aktuell och att finnas i våra sociala kanaler och skapa uppmärksamhet för det vi gör och har gjort.

ISM i media

VI är med i lite olika forum då och då, här hittar du några av de artiklar vi medverkat i!

ISM i Media

 

Vilka roller finns det på ISM som jobbar med detta, förutom forskarna?

Om vi ska titta utanför forskarrollen så har vi ju på ISM både utvecklingsledare, forskningsassistenter och kommunikatör som är viktiga delar i kunskapsspridningen.

Som utvecklingsledare är vi ansvariga för specifika områden som vi ska ha ett helhetsgrepp om, mitt är arbetsliv och hälsa. Det är en mycket omväxlande roll som ibland innebär att jag jobbar nära forskarna i projekt redan från start och är en del av projektgruppen, ibland innebär det att jag kommer in senare i processen och tar rollen som spindeln i nätet när projektet ska kommuniceras och då koordinera i nätverkandet för samarbete och kommunikation. Det kan också handla om att koordinera och samordna olika utvecklingsarbeten inom området eller att föreläsa.  

Forskningsassistenterna hjälper forskaren mycket under själva forskningsprocessen, med till exempel analyser, studieplanering, skapa en struktur i projektet och koordinera olika moment men kan också utgöra en resurs i arbetet med kunskapsspridning.   

Kommunikatören bidrar med samarbete kring till exempel paketering och kommunikationsplanering.

Det har ju hänt mycket i världen bara de senaste åren, som påverkar både arbetsmiljö, stress och även hur vi tar till oss information, hur syns detta i ISM:s verksamhet?

Behoven av kunskap och även sätten vi når ut och hur våra målgrupper har möjlighet att ta emot information har ju såklart ändrats och utvecklats sedan jag började här för cirka 7 år sedan.  Sen är ju ISM lite unikt i och med vår funktion som ett strategiskt stöd till VGR, där det bland annat kan handla om att ta fram kunskapsunderlag och utgöra en expertresurs i frågor kopplat till arbetsmiljö och hälsa så både organisationens behov och det som händer i omvärlden påverkar vad vi gör och vilken riktning vi tar.

Något som vi ser idag, kopplat till kommunikation, som såklart påskyndades av pandemin men var på gång redan innan, är att våra målgrupper blir mer och mer digitala. Många vill kunna titta på föreläsningar eller konferenser när det passar dem, många i vår målgrupp har inte ett jobb där det alltid är möjligt att komma ifrån för att gå på konferens eller en föreläsning.

Vi har därför börjar producera mer och mer digitala resurser, så som föreläsningar och konferenser som också finns kvar i efterhand så att fler kan ta del av det. Till exempel Leda lagom många föreläsningsserie och den digitala konferensen Tillsammans förbättrar vi arbetsmiljön.

Var vänder man sig om man vill veta mer om er på ISM och hur man kan ta del av er kunskapsbank?

Dels finns det jättemycket information i form av artiklar, föreläsningar och annat på vår webbplats, så titta gärna där. Och om det inte går att hitta det man letar efter på vår webbsida går det alltid att höra av sig till oss, kontaktuppgifterna finns på vår webbplats de med.

Läs mer

På vår webbplats hittar du våra publikationer, våra forskningsområden och våra pågående forskningsprojekt. Alla sidor bjuder på intressant läsning och material som kan ge dig en inblick i forsknignen kring stress, arbetsmiljö och hälsa