Utbildning som sätter vårdens medarbetare i utvecklingens framsäte

Zoha Saket

Zoha Saket är överläkare på verksamhet Gynekologi och Reproduktionsmedicin på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Hon deltar nu i utbildningsprogrammet Innovation och teknik för läkare, i den årgång som påbörjades 2024.

Vad har utbildningen givit dig på ett professionellt plan?

– Utbildningen ger oss verktyg så att vi kan ta oss an förändringsarbete. Den gör att vi som är vårdpersonal sitter i utvecklingens framsäte, där vi måste vara. Vi vet hur vår arbetsmiljö ser ut och vad det finns för behov. Vi ser vad som måste göras och förändras, både för oss och för våra patienter.

– Man lär också känna servicefunktionerna inom Västra Götalandsregionen, men dessutom också ett bredare fält och andra institutioner såsom Chalmers tekniska högskola. Med dem kan vi bygga samarbeten. Dessutom får vi insyn i andra pågående projekt på Sahlgrenska, bland annat genom innovationsutbildningens alumnnätverk. Där lär vi av varandra och kan samarbeta över gränser. Jag tror att det är bland det viktigaste.

– Det är viktigt att fånga upp initierade och drivande medarbetare på Sahlgrenska. Att låta dem utbildas och ges utrymme att arbeta med inom innovation, så att de får motivation att stanna kvar på sjukhuset. Annars kan de fångas upp av näringslivet vilket vore synd och en förlust för utvecklingen av framtidens offentliga vård.

– Jag ser mitt arbete på ett annat sätt genom utbildningen. Jag har fått andra glasögon. Man kan se potential och möjligheter för framtidens vård. Det blir lättare att identifiera behov och vad vi kan göra åt dem. Man blir mer vaksam, helt enkelt.

Kan du berätta om ditt projekt eller uppdrag inom utbildningen?

– Jag har ett projekt där jag tittar på en patientgrupp som vi har svårt att räcka till för idag, resurser saknas. Därför jobbar jag nu med en behovskartläggning och omvärldsbevakning, för att utforska problemet. Därefter kan vi bedöma vilka delar som har verklig innovationspotential och hur de kan genomföras.

– När jag började utbildningen tänkte jag på lösningar. Men lösningar som vi tänker ut kanske inte är de som kommer tillföra mest för våra patienter eller för oss som vårdgivare. I utbildningen lär vi oss i stället att backa och få överblick över vad problemet är egentligen. Vilka intressenter finns, vad säger patienterna? Man utgår från verkliga behov.

På vilket sätt känner du att din förvärvade innovationskompetens kan bidra till din hemklinik och till patienterna?

– Hela tiden har jag med mig tänket; vad finns det för behov? Ibland frågar jag patienten framför mig; hur uppfattar du den här situationen? Vad skulle du behöva? Patienten och deras behov får delta i att forma vården. Jag ställer andra frågor än förut, både till patienter, personal och även till mig själv; vad skulle jag behöva, vad finns det för störmoment i min vardag?

– Jag tycker att utbildningen som vi gått, och vad vi gör med den, är viktig för att möta framtidens utmaningar och vård. Vad jag vet är det en unik utbildning i Sverige. Framåtsträvande. Den gör det också relevant och viktigt att stanna kvar på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, för här har vi möjlighet att förändra och möta framtidens utmaningar i vården. Det tycker jag är jätteviktigt.

Hur har utbildningen påverkat din trivsel på arbetsplatsen?

– Jag skulle säga att jag absolut trivs bättre med mitt arbete nu och att trivseln hänger samman med att man tycker det man gör är meningsfullt. Det är definitivt meningsfullt att utbildas inom innovation och få möjligheter att arbeta med det. För att jag tror att förändring och framtidens vård kommer ske och behövas vare sig vi vill eller inte.

– Jag skulle säga att om man är intresserad av att jobba med innovation, om man har det tänket med sig, om man är det minsta nyfiken – så ska man definitivt ska gå den här utbildningen. För jag tror att vi kan göra väldigt stor nytta. Som offentligt anställda kan vi göra skillnad för så många.