Utbildning som sätter vårdens medarbetare i utvecklingens framsäte

Zoha Saket är överläkare på verksamhet Gynekologi och Reproduktionsmedicin på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Hon deltar nu i utbildningsprogrammet Innovation och teknik för läkare, i den årgång som påbörjades 2024.
Vad har utbildningen givit dig på ett professionellt plan?
– Utbildningen ger oss verktyg så att vi kan ta oss an förändringsarbete. Den gör att vi som är vårdpersonal sitter i utvecklingens framsäte, där vi måste vara. Vi vet hur vår arbetsmiljö ser ut och vad det finns för behov. Vi ser vad som måste göras och förändras, både för oss och för våra patienter.
Utbildningen gör också att servicefunktioner inom Västra Götalandsregionen blir mer kända för kursdeltagarna. Även bredare fält och andra institutioner som Chalmers tekniska högskola. Liksom ett innovationsnätverk som alumnerna deltar i.
– Med de olika funktionerna kan vi bygga samarbeten. Dessutom får vi insyn i andra pågående projekt på Sahlgrenska, bland annat genom innovationsutbildningens alumnnätverk. Där lär vi av varandra och kan samarbeta över gränser. Jag tror att det är bland det viktigaste.
Initierade och drivande medarbetare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset kan fångas upp, utbildas och ges utrymme att arbeta med innovation. Det kan innebära att de får motivation att stanna kvar på arbetsplatsen.
– Annars kan de fångas upp av näringslivet. Det vore synd och en förlust för utvecklingen av framtidens offentliga vård.
Utbildningen kan göra att deltagarna ser sina arbeten på annat sätt, med potential och möjligheter för framtidens vård.
– Jag har fått andra glasögon under utbildningen. Den gör det lättare att identifiera behov och vad vi kan göra åt dem. Man blir mer vaksam, helt enkelt.
Kan du berätta om projektet du arbetat med under utbildningen?
– Jag har ett projekt där jag tittar på en patientgrupp som vi har svårt att räcka till för idag, resurser saknas. Därför jobbar jag nu med en behovskartläggning och omvärldsbevakning, för att utforska problemet. Därefter kan vi bedöma vilka delar som har verklig innovationspotential och hur de kan genomföras.
– När jag började utbildningen tänkte jag på lösningar. Men lösningar som vi tänker ut kanske inte är de som kommer tillföra mest för våra patienter eller för oss som vårdgivare. I utbildningen lär vi oss i stället att backa och få överblick över vad problemet är egentligen. Vilka intressenter finns, vad säger patienterna? Man utgår från verkliga behov.
På vilket sätt känner du att din innovationskompetens bidrar till din hemklinik och till patienterna?
– Hela tiden har jag med mig tänket; vad finns det för behov? Ibland frågar jag patienter framför mig: "Hur uppfattar du den här situationen? Vad skulle du behöva?" Patienter och deras behov får delta i att forma vården. Jag ställer andra frågor än förut, både till patienter, personal och även till mig själv: "Vad skulle jag behöva, vad finns det för störmoment i min vardag?"
– Jag tycker att utbildningen som vi gått, och vad vi gör med den, är viktig för att möta framtidens utmaningar och vård. Vad jag vet är det en unik utbildning i Sverige. Framåtsträvande. Den gör det också relevant och viktigt att stanna kvar på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, för här har vi möjlighet att förändra och möta framtidens utmaningar i vården. Det tycker jag är jätteviktigt.
Hur har utbildningen påverkat din trivsel på arbetsplatsen?
– Jag skulle säga att jag absolut trivs bättre med mitt arbete nu. Trivseln hänger samman med att man tycker det man gör är meningsfullt. Det är definitivt meningsfullt att utbildas inom innovation och få möjligheter att arbeta med det. För att jag tror att förändring och framtidens vård kommer ske och behövas vare sig vi vill eller inte.
Utbildningen kan sökas av personer som är intresserade av att upptäcka innovation och bli innovationsutvecklare inom framtidsvården.
– Om man har det tänket med sig, om man är det minsta nyfiken – så ska man definitivt ska gå den här utbildningen. För jag tror att vi kan göra väldigt stor nytta. Som offentligt anställda kan vi göra skillnad för så många.