Utbildning som ger kompetens och förbättringar tillbaka till hemkliniken
![Frida Stommel](/contentassets/c3f7288d7c5945d08228885d4110a435/cropped-fridastommel_03_30728.jpg?width=880&hmac=509ab0c4b9654326a36f3867430545af71dea998f259bbd9406f44d24213c41ff0ea9fb541c301c3211967863d3411665bf5c541626c4f236be1e6eb99fa6313)
Frida Stommel är sjuksköterska och sektionsledare på verksamhet An-Op-IVA Mölndal Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Hon har tidigare deltagit i utbildningsprogrammet Innovation och teknik – legitimerade vårdyrken, i utbildningsomgången som avslutades 2024.
Vad har utbildningen givit dig på ett professionellt plan?
– Jag tycker att den gjort mycket. Jag läste verksamhetsutveckling på universitetet tidigare och såg det här som ytterligare ett steg mot att förbättra för patienter och för medarbetare. Men verksamhetsutveckling och innovation är olika. Verksamhetsutveckling kan handla om att man har en lösningsidé och det är den man fokuserar på. Medan innovationstänkandet har annan syn, utanför boxen. Det har gjort att jag lärt mig att stanna upp och undersöka vad behovet är egentligen. Inte springa mot första bästa lösning med en gång.
Frida berättar också om att utbildningen lägger grund nätverk och kontakter, på såväl Sahlgrenska, lärosäten och även ute i näringslivet.
– Vi har också utvecklat kontakter med stödfunktioner inom Västra Götalandsregionen, som man kanske inte hade någon aning om förut. Det finns faktiskt otroligt mycket resurser inom regionen som kan stötta innovationsarbetet.
Projektarbete under utbildningen
Under utbildningens sista veckor jobbade Frida intensivt tillsammans med kurskamrater med ett projekt. Det handlade om mobilt hjärtultraljud, som de tänkte behövdes bland annat på vårdcentraler.
– Men dagen innan vi skulle presentera projektet fann vi att lösningen redan fanns! Så det var jobbigt … Men då använde vi projektet som ett lärandetillfälle för oss. Vi lärde oss att backa tillbaka och att vi kan ta tag i någon annan idé än den som var i fokus först. Det var väldigt lärorikt för oss.
Vilka av dina nya innovationskompetenser tycker du kan bidra till din vardag på arbetsplatsen och till patienterna?
– Att jag tänker lite mer. Man går hela tiden runt och får syn på saker att förbättra och förenkla. Det finns ganska mycket. Allt behöver inte innebära en stor innovation utan kan vara små medel som skulle få flöden att bli bättre och fungera smidigare.
Som följd av utbildningen beskriver Frida att hon inte längre ser det som rätt väg att snabbt springa efter snabba bollar.
– I stället kan jag stanna upp och fråga; vad är det vi gör, vad är problemet och behovet egentligen? Och jobba mer strukturerat. Arbetet får ta tid, det kan ta jättelång tid ibland att nå resultat. Men då har man också gått igenom vad behovet är ordentligt, i stället för att bara ta en lösning som man tycker är bra med en gång.
Innovationstänkandet i verksamheternas framtid och utveckling
Att nätverka och regelbundet samarbeta kring innovationsarbetet känner Frida är meningsfullt och stärker utvecklingen på arbetsplatsen.
– Jag träffar övriga innovationskunniga flera gånger om året i en arbetsgrupp. Där deltar även vår områdeschef Åsa Sand, verksamhetschefer och vi som är alumner från utbildningen. Då diskuterar vi innovation och hur vi ska jobba med det i gruppen. Hur vi kan jobba gränsöverskridande och hjälpa varandra i de olika områdena som vi faktiskt jobbar i.
Ett av de viktigaste uppgifterna menar Frida är att nå ut med vad innovationsarbetet innebär till medarbetarna.
– Det en hjärtefråga för mig, att nå ut till medarbetarna. Vi kan innovera hur mycket vi vill och vi kan få med oss cheferna i planeringen. Men vi måste också få med medarbetarna och de måste förstå vad det är och vad det finns för hjälp att få.
Hur har utbildningen påverkat din trivsel på arbetsplatsen?
– Mycket! Min chef, Linda Bergstrand, godkände att jag fick gå utbildningen fast jag var nyanställd. Så ja, absolut tycker jag trivseln ökar när en chef är framåtdrivande och förstår innovation. Att ha en chef som vågar satsa helt enkelt. Det gör jättemycket att känna det stödet.
Något annat som Frida tyckte mycket om i utbildningen var att alla deltagare var väldigt drivna och engagerade. Det gjorde utbildningen ännu roligare. Men hon förstod också att det fanns medarbetare som gärna hade velat gå utbildningen men inte fått godkännande att delta av sina chefer. Det kan vara för utmanande för verksamheternas vardagsarbete.
– Det är viktigt att vi kan visa vilka fördelar som verksamheten får tillbaka. Vad kan vi bidra med efter utbildningen, vad tillför vi? Till exempel att vi kanske kan öka flödet och skapa bättre arbetsförhållande för de som jobbar på golvet. Det ska kunna bli bättre för alla medarbetare och för patienterna framför allt.