Innovation och teknik - en utbildning som ger nya perspektiv

Erik Thurin är ST-läkare och sektionschef på verksamhet Radiologi, Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Han är en av alumnerna som deltagit utbildningsprogrammet Innovation och teknik för läkare, i årgången som startade 2022.
Vad har utbildningen givit dig på professionellt plan?
- Den har varit väldigt utvecklande och öppnat många nya perspektiv. Man har fått brottas med saker.
Efter utbildningen kände Erik att tröskeln för att initiera förändringar på Sahlgrenska betydligt lägre. Han har fått nya kontakter och möjligheter som han tidigare inte visste att de fanns.
- Innan utbildningen fanns mycket som jag inte var medveten om, till exempel vissa medicintekniska produkter. Nu när vet mer kan jag tänka på ett annat sätt kring vad som är möjligt och inte möjligt.
Utbildningen har lärt Erik att alltid utgå från behoven som behöver tillfredsställas och att identifiera vad som verkligen ger nytta.
- Som sektionschef har jag också en del möjligheter att driva projekt och förändringsarbete.
Kan du berätta om ditt projekt under utbildningen?
- Ja, vi hade ett ambitiöst projekt. Jag och två andra deltagare funderade på det här med slutanteckningar, att det läggs så mycket tid i vården på att sammanfatta information som redan finns i journalen. Vi tänkte att detta är en uppgift som borde lämpa sig väl för AI. Så vi byggde en AI-prototyp som kan skapa utkast på en slutanteckning eller en vård- och läkemedelsberättelse.
Deltagarna i utbildningsprojektet genomförde en behovskartläggning, omvärldsbevakning, och presenterade sitt arbete för delar av sjukhusledningen. De tog emot projektet väldigt positivt.
- Men till slut hamnade det hela tyvärr i juridiskt limbo. Så vi kunde inte gå vidare med projektet direkt efter utbildningen, men vi funderar på att jobba vidare på det som ett forskningsprojekt.
På vilket sätt känner du att din innovationskompetens kan bidra till din hemklinik och till patienterna?
- Vi på röntgen är ofta i framkant av utvecklingen, med nya maskiner och behandlingsmetoder. Vi har en hög innovationskapacitet och en medvetenhet om vikten av att ha en tydlig bild av behoven.
Det räcker inte med bara en bra idé - innovationsprocessen kräver också att man förstår behov och vad som behöver lösas. Ofta verkar processer inte fungera optimalt, och då kan man arbeta för att förändra dem.
- Något som utbildningen hamrade in var att man ofta kommer så mycket längre med en idé om man börjar mer förutsättningslöst.
Så i stället för att direkt söka en lösning är det viktigt att först identifiera och förstå problemen och behoven.
- Man brottas lite med frågan innan man bestämmer sig för vad som behöver ändras.
Hur har utbildningen påverkat din trivsel på arbetsplatsen?
- Att arbeta med innovation öppnar upp för många kreativa möjligheter och gör arbetet roligare. Det skapar en dynamisk arbetsmiljö där förändringsarbete känns mindre snårigt och mer inspirerande.