Utbildningen hjälper oss att göra framtidens vård möjlig

Åsa Sand är områdeschef på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Flera av Åsas verksamhetschefer uppmuntrar och stöttar sina medarbetare att söka till utbildningsprogrammet Innovation och teknik (IoTEK).
Hur gör IoTEK-utbildningarna och alumnernas innovationsarbete Sahlgrenska Universitetssjukhuset till en attraktiv arbetsplats?
– Dels är utbildningen en möjlighet till kompetensutveckling. Dessutom är den en möjlighet att verkligen kunna vara med och påverka. Utbildningen ger deltagarna en verktygslåda som de kan använda till att påverka morgondagens sjukvård. Den skapar också möjligheter att jobba tillsammans med andra professioner och samarbeta med aktörer utanför vår egen organisation.
Utbildningen kan handla om vårdsamverkan, men också samverkan med näringsliv och andra lärosäten, som till exempel Chalmers.
– Jag tror det kan vara en jätteattraktiv utbildning. Den kan också skapa större variation i arbetet genom att man får en möjlighet att delta i olika projekt eller vårt programarbete. Så det finns mycket här som kan vara intressant för många. Det tror jag.
Vilket utrymme får alumner att arbeta vidare med innovation på sina avdelningar och mottagningar?
– Det kan se lite olika ut tror jag. Vi har ju två olika utbildningsspår; en för läkare och en för övriga vårdprofessioner. Så det kan skilja sig åt beroende på vilket område som alumner och deras cheferna jobbar inom.
Det är viktigt att alumnerna och deras kunskap fångas upp efter utbildningen och att deras kompetens tas till vara. Att innovationskompetensen drivs framåt.
– Ett exempel på tillvaratagande är att en av alumnerna just fått ett formellt uppdrag att jobba övergripande som näringslivs- och innovationsansvarig inom sitt område. Ett annat exempel är det nätverk vi byggt upp, som samlar alumner och utbildningsdeltagare. Inom nätverket kan alumner, deltagare och chefer lyssna in varandra, fånga upp tankar och starta upp projekt.
Hur används alumnerna för övergripande innovationsarbete? Hur kan det förändras/förbättras?
– Det är viktigt att skapa en arena som alumnerna kan verka inom, för vi kommer behöva dem för att kunna lösa framtidens behov. Så, ja, jag tycker att det är jätteviktigt att fånga upp dem och skapar möjligheter att dra nytta av deras unika kompetens.
Att fånga upp alumnernas kompetens och ta emot deras hjälp är viktigt. För omställningen av vården i framtiden måste ske, för att möta morgondagens behov.
– Vi måste tänka annorlunda och involvera fler. Så ser jag det.
Finns det några utmaningar som du som chef ser, kring det här med innovationsarbete i allmänhet eller att nyttja din/dina alumner i synnerhet? Hur upplever du detta utifrån din roll/ditt ansvar?
– Innovationsarbete innebär egentligen inga utmaningar som jag ser det, bara tillgångar.
Men det kan vara svårt att skapa utrymme för alumnernas arbete med innovation efter utbildningen. För många gånger är de värdefulla och behövda för vardagsarbetet på sina hemkliniker.
– Vi måste ta hand om dagens patienter, men som universitetssjukhus är det också vårt uppdrag att utveckla vården för att möta morgondagens behov. Det kan upplevas utmanande. Att vi måste göra både ock är viktigt och något vi behöver få in som en naturlig del i vårt dagliga arbete. Även om det är ibland är lättare sagt än gjort.