Utvecklingschef med fokus på att säkerställa innovationskompetens

Anna Ringheim

Anna Ringheim är utvecklingschef på område 5 på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Hon hör till de chefer som uppmuntrar och stöttar medarbetare att söka sig till utbildningsprogrammet Innovation och teknik.

Hur gör IoTEK-utbildningarna och alumnernas innovationsarbete SU till en attraktiv arbetsplats?

- Jag tänker att utbildningen skapar förutsättningar för medarbetare att arbeta med innovation och förstå dess betydelse. Utbildningen ger också tillgång till nya nätverk inom sjukhuset, regionen och näringslivet.

Vad fick dig att skicka medarbetare till utbildningen?

- Jag har fokuserat på att säkerställa kompetensen inom innovation. Genom att kartlägga tidigare deltagare har vi gått från att skicka ett fåtal till att höra till dem som skickar flest. Detta har blivit möjligt tack vare en god dialog med områdets ledningsgrupp, vilket är mycket glädjande. Nu ligger vi verkligen i framkant!

Vilket utrymme får alumner att arbeta vidare med innovation på sina kliniker?

- Utrymmet för innovation varierar. Vi diskuterar förväntningar på deltagarna och deras möjligheter att arbeta med innovation på sina kliniker. Vi diskuterar på ledningsgruppsmöten för att förstå hur vi kan förvalta den kompetens som medarbetarna får med sig från utbildningen.

- Verksamheterna är kanske inte alltid medvetna om vad som erbjuds efter utbildningen. Vi arbetar därför med att ge stöd så att innovation efterfrågas.

Hur används alumnerna för innovationsarbete och hur kan det förbättras?

- Vi kan stärka innovationskraften inom verksamheterna genom att stödja arbetet på områdes- och mikronivå. Det är viktigt att alumnerna tydliggör sina roller och mandat, särskilt när deras arbete påverkar patienttiden. Det måste vara värdefullt för kliniken, och vi bör tänka på hur de kan återföra kunskap till sina verksamheter. Vi behöver diskutera hur vi kan bevara innovationskraften hos våra medarbetare och stödja dem så att de snabbt kan tillämpa sin nyvunna kunskap efter utbildning.

Vilka utmaningar ser du kring innovationsarbete och alumnernas roll?

- Innovation som begrepp är ju ganska stort och jag tror att man ligger lite olika definitioner i det. Inom våra operativa verksamheter, särskilt hud- och könssjukvård, har vi sett framsteg i att tänka nytt och annorlunda. De har skapat samarbeten för att utveckla nya arbetssätt, inte bara genom teknik, som till exempel robotkirurgi, utan också genom att förändra kulturen kring arbetet.

- För att innovation ska ske krävs både nya verktyg och förändrade arbetssätt. Utmaningen som jag ser det framöver, vad som kan förändras och förbättras, och vilket utfall man får, det är väl tid.