Tjänstedesign inför starten av Högsbo Närsjukhus
”Hur gör vi nu då? Hur ska vi jobba för att det ska bli så bra som möjligt för både patienter och medarbetare? ”
Tjänstedesign är en metodik som utgår från användares behov och upplevelser i utformningen av innovativa tjänster och produkter. Inom hälso- och sjukvården är användaren oftast patient, men kan också vara närstående eller vårdmedarbetare. Metoden är användarcentrerad, behovsfokuserad och medskapande, något som också genomsyrar arbetet på Innovationsplattformen.
I VGR finns det flera tjänstedesigners anställda. Några arbetar på Innovationsplattformen och andra på enheten Design och användarupplevelse på Koncernstab digitalisering (KSD).
Alla som är anställda på Innovationsplattformen, oavsett tidigare bakgrund, har dessutom kunskap om tjänstedesign. Vi vill att tjänstedesign ska bli en självklar del i allt innovationsarbete som pågår inom hälso- och sjukvården och på så sätt kunna stärka användares delaktighet under hela processen. Metoden är kreativ och uppmuntrar mod att testa och ompröva idéer innan de förverkligas. Tillvägagångsätten är många, det kan t ex handla om workshops, intervjuer eller observationer. Målet är att slutresultatet möter användares verkliga behov istället för att förverkliga förutbestämda lösningar.
I VGR:s innovationsprocess finns det flera exempel på metoder som är sprungna ur designmetodik. Designlogiken och innovationslogiken har flera gemensamma nämnare, bland annat involvering av intressenter och användare, iterativa processer och behov i fokus, vilket gör det lämpligt att använda designmetoder i innovationsprojekt