Utbildning som ger innovationskompetens för framtiden

Publicerad:

Sam Polesie är överläkare på verksamhet Hud- och könssjukvård på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Han deltar just nu i utbildningsprogrammet Innovation och teknik för läkare.

 

Vad har utbildningen givit dig på ett professionellt plan?

- Nätverken! De nätverk som byggs upp tillsammans med kursdeltagarna och genom utbildningen har varit extremt värdefulla för mig. Vi löser gemensamma utmaningar och skapar värme och kreativitet i våra dialoger. Innovationsprocessen uppstår inte i ett vakuum, utan tillsammans i det mellanmänskliga mötet, nära verksamheterna.

- Temana vi arbetar med, som tjänstedesign och AI, är mycket relevanta och ger oss verktyg för att förstå organisationen bättre. Utbildningen fördjupar min förståelse för helheten och stärker mitt professionella nätverk.

Vill du berätta om ditt projekt eller uppdrag inom utbildningen?

- Jag arbetar tillsammans med min kollega Ebba Wennberg i ett gemensamt projekt om elektroniska samtycken för kliniska studier. Det är ett projekt med potential att skalas inom hälso- och sjukvården i Sverige, men inom utbildningen handlar det mest om att förstå innovationsprocessen.

- En viktig insikt jag fått är att förstå när man ska avbryta en idé – att inte fortsätta bara för att man gillar den. Det handlar om att implementera idéer i verkligheten och lära sig av processen, oavsett utfall.

På vilket sätt känner du att din förvärvade innovationskompetens kan bidra till din hemklinik och till patienterna?

- Innovationskompetens är avgörande för att hantera utmaningarna med digitala system på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, där vi just nu väntar på bland annat implementering av Millenium. Vi har också många exempel på flödesinnovationer, som nya mottagningar och bildbedömning av remisser, som har förbättrat vår verksamhet.

- Vi har en hög volym av inkommande remisser, och jag ser en utvecklingspotential i att testa fler pilotlösningar. Vi behöver också anpassa oss till framtidens hälso- och sjukvård, där nya yrkesgrupper och teknologier, som maskininlärning, kommer att spela en stor roll.

- Utbildningen har gett oss verktyg för att leda utvecklingen och utmana status quo. Vi måste vara beredda att tänka nytt, ha ett plastiskt mindset, och anpassa oss till förändringar för att förbättra vår vård.

Hur har utbildningen påverkat din trivsel på arbetsplatsen?

- Utbildningen har haft en mycket positiv inverkan på min trivsel. Att få möjlighet att delta, med stöd från verksamhetschefen, skapar en känsla av framtidstro och öppnar nya dörrar i arbetslivet.

- Nätverket med mina kurskamrater är också en stor tillgång. Vi har blivit en sammansvetsad grupp som stöttar varandra, vilket är ovärderligt när vi driver innovationsprojekt. Även om vi inte har kommit långt i våra projekt än, har några av oss sökt medel från Innovationsfonden och gjort framsteg.

- Det är viktigt att förstå att dessa projekt tar tid; vi arbetar över ett och ett halvt års tid och kan inte förvänta oss snabba resultat. Utbildningen hjälper oss att förstå processerna och växa tillsammans.

Utbildningsprogrammet Innovation och teknik riktar sig till dig som är medarbetare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och som är ST-läkare, färdig specialistläkare eller har ett legitimerat vårdyrke. Genom utbildningen får du möjlighet att delta i utvecklingen av framtidens hälso- och sjukvård och du får insikter i hur innovation kan drivas – i samverkan mellan vården och externa parter såsom näringsliv och akademi. Utbildningen kan också stärka dig i din roll på din arbetsplats och göra dig attraktiv inom din profession.

Utbildningsprogrammet är utformat av Utbildningsenheten Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Innovationsplattformen i nära samarbete med Chalmers Tekniska Högskola och Institutionen för vårdvetenskap och hälsa på Göteborgs universitet. Utbildningen innehåller olika kursmoment som bland annat ger dig kunskaper inom olika teknikområden, problemlösning, designmetodik och projektledning.

Läs mer om utbildningen