Innovation och teknik: Med kunskap om innovation kan vi forma framtidens vård tillsammans
![](/contentassets/ea0c9d0916c24eb3a17df542dbfab858/vgr23-inmarieastrand_01_30281.jpg?width=880&hmac=aadee4ac1f0e767de3623536bf34dd85d2fc30f29e6dac50990b47858e397ca14a330769b2c0146570f15381752af5f3fc492c9ccfaf09679aeb75bf5c496c52)
Marie Åstrand är logoped på verksamhet neurosjukvård/neurologopedi på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Mölndal. Hon har tidigare deltagit i utbildningsprogrammet Innovation och teknik – legitimerade vårdyrken, i utbildningsomgången som avslutades 2024.
Vad har utbildningen givit dig på ett professionellt plan?
– Utbildningen har givit mig nya insikter. Jag hoppas att den kommer leda till att vi inom neurosjukvården ökar innovationskraften och kan arbeta mer strukturerat. För mig har den också bidragit till att jag fått ett nätverk och kontakt med andra professioner.
– Det var en lärorik kurs. Jag fick ta del av så många bra och intressanta idéer genom mina kurskamrater. Tänk vad vi kan åstadkomma tillsammans om vi får jobba vidare med det!
– Jag hade vissa farhågor när jag sökte, som att man skulle behöva vara civilingenjör för att klara av utbildningen. Eller att det skulle vara för avancerat om man inte har någon teknisk utbildning. Och visst, det har varit avancerat, men inte så att det varit något problem. Förutsättningen är att man har ett intresse av innovation och teknik och är intresserad av att lära sig.
Kan du berätta om ditt projekt eller uppdrag inom utbildningen?
– Under en pilotprojektvecka gjorde vi ett grupparbete utifrån mitt arbete som logoped. Vi arbetade tillsammans med att hitta ett digitalt komplement till det som vi kallar Kommunikationspartnerträning för närstående och personal och som erbjuds till personer med afasi. Vi sökte efter sätt att utveckla träningen så att fler kan ta del av den och underlätta för personer som har afasi, deras närstående och för personal.
– Det var ett projekt som många uppmuntrade. Det ledde till att jag gjorde en ansökan till Innovationsfonden efter utbildningen. Den beviljades lyckligtvis! Så nu ska jag arbeta vidare med det och det ser jag ser verkligen ser fram emot!
– Digitalisering är ett jätteviktigt område. Jag träffar många personer som till exempel drabbats av stroke, andra neurologiska skador och sjukdomar som gör det svårt för dem att ta del av vården. Med innovationsarbete hoppas jag kunna öppna dörrar för dem.
På vilket sätt känner du att din förvärvade innovationskompetens kan bidra till din hemklinik och till patienterna?
– Min chef och sektionsledare är engagerade, de stöttar mig i att inspirera verksamheten till innovationstänkande.
– Jag känner stor förhoppning om att vi tillsammans kommer kunna göra vården bättre. Därför arbetar jag mycket med att berätta om innovationsarbete och innovationsprocessen på min arbetsplats. Jag vill inspirera kollegor, sektionsledare och chefer att driva innovationsarbete, för att påverka och förbättra vården. Arbetet för en bättre framtida vård är något vi behöver göra tillsammans.
Hur har utbildningen påverkat din trivsel på arbetsplatsen?
– Utbildningen har definitivt påverkat trivseln positivt. Jag önskar verkligen att alla som vill kan få gå utbildningen innovation och teknik – legitimerade vårdyrken. För mig har det varit en helt fantastisk erfarenhet som överträffat alla mina förväntningar.
– Om du är intresserad av innovation och teknik, är engagerad i ditt jobb på SU och vill göra det bättre tillsammans med andra, då tycker jag inte du ska tveka att söka utbildningen. Den ger så mycket tillbaka.
Läs mer om Innovation och teknik