IVA/Östra sjukhuset användartestar en desinfektionsrobot

Uppdaterad:
Publicerad:
Bild av städroboten

Hur upplever vårdpersonal på Sahlgrenska att det är att arbeta med en desinfektionsrobot? Det kan ett finskt företag snart få reda på. Ett användartest pågår just nu på avdelning IVA/Postop på Östra sjukhuset. Avdelningens medarbetare får under tre veckor möjlighet att lämna sina synpunkter till tillverkaren, Done Robotics med säte i Vasa.

På bilden: Maria Segertoft, Innovationsplattformen, Martin Jonsson, IVA/Postop Östra sjukhuset och Andreas Östberg, KSD, VGR. Foto: Innovationsplattformen, VGR 

– Det är jättespännande och roligt! Det är första gången en sådan här robot används i klinisk miljö i Sverige.  Roboten kan desinficera vissa utrymmen och rum på avdelningen och det skulle kunna  bli ett komplement till den mekaniska rengöringen i framtiden.  Det som vi nu får bidra med är att ge våra perspektiv på användarupplevelsen säger Ewa Hjerpe vårdenhetschef.

Thomas Höglund på Done Robotics säger:

 – När ett nytt företag ska lansera sin första produkt med sjukhus som målgrupp, kan det vara svårt och tidskrävande att få produkten testad. När mitt startup skulle testa sin desinfektionsrobot, fann vi lyckligtvis Innovationsplattformen VGR. Med deras hjälp kunde vi snabbt får produkten installerad i klinisk miljö för test och i händerna på många användare. På det här sättet får vi tidigt värdefull feedback om produkten, dess användarvänlighet och också information om kunders behov och krav på produkten.

Det var under förra vintern som Done Robotics hörde av sig till Innovationsplattformen med frågan om att få tillträde till sjukhusmiljö för att kunna göra användartester av roboten. Ewa Hjerpe nappade på idén och Innovationsplattformen har fört dialogen med företaget.

– Vår roll har varit att, förutom att hitta en lämplig vårdavdelning som vill medverka i användartester, planera upplägg i alla dess detaljer, se till att avtal mellan hälso- och sjukvården upprättas och att hjälpa till att lotsa i en hel del andra juridiska frågor säger Maria Segertoft, projektledare på Innovationsplattformen. Dessutom har Koncernstab digitalisering bidragit med sina kunskaper kring informationssäkerhetsfrågor.

Användartesterna utgår från medarbetarnas upplevelser

Användartesterna utgår från sjukvårdspersonalens upplevelser och där ingår flera olika frågeställningar från företaget. Exempelvis har man velat utvärdera robotens batterikapacitet och om roboten passar in i sjukhusets övriga processer och regler. Bland annat vill man också ta reda på ifall roboten upplevs som säker att använda för personalen, vad anställda tycker om att roboten rör sig i deras närhet, hur lätt den är att använda och hur användarvänlig och effektiv webbappen är för att kontrollera roboten. Däremot har testerna inte fokuserat på själva UVC-ljusrengöringen.

Ett direkt resultat av testerna har varit att man har identifierat brister i robotens manual, så denna har ändrats efter input från vårdpersonalen.

– Vi är tacksamma för stödet från Innovationsplattformen. Det är många detaljer som behöver vara på plats inför och under användartesterna och vi har haft en bra dialog, Vi har därför behövt ta mindre tid i anspråk för upplägg och planering, säger Ewa Hjerpe. 

Viktigt att vården involveras i utvecklingen

Martin Jonsson är sjuksköterska och medicinteknisk samordnare på avdelningen.
Han är också kontaktperson mot företaget under testperioden.

– Det är intressant att få bidra på det här sättet. Jag tror att det viktigaste är att man som personal tydligt kan se nyttan av ny teknik när den införs. Om vi inte gör det så blir det bara ytterligare ett tekniskt bekymmer att behöva lära sig och förhålla sig till. Men jag tror faktiskt att detta kan upplevas som både spännande och kul.  Målet är att vi ska testa roboten 20 gånger under perioden. 

– Att vara med vid användartester är en förmån. Vi från vården behöver få vara med oftare ochtidigtnär produkter och teknik utvecklas som vi ska använda, säger Ewa Hjerpe.

Hon tillägger:

– Om vi inte är innovativa, om vi inte säger vad vi vill ha, då kan inte företagen heller veta vad vi vill ha och vad vi behöver. Intensivvården är tekniktungt, det är frågan om komplexa och tekniskt komplicerade apparater. Men samtidigt är vi som ska sköta dem vårdpersonal med våra specifika kompetenser. Vi behöver apparater som är intuitiva och där vi inte kan göra fel, apparater som utgår från våra behov. Det handlar om säkerhet för patienter och personal och om att använda skattepengar så vettigt som möjligt.