Innovation och teknik, en utbildning som ger nya perspektiv
Erik Thurin är ST-läkare och sektionschef på verksamhet Radiologi, Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Han är en av alumnerna som deltagit utbildningsprogrammet Innovation och teknik för läkare, team 22.
Vad har utbildningen givit dig på ett professionellt plan?
- Den har varit väldigt utvecklande och öppnat många nya perspektiv. Man har fått brottas med saker. Efter utbildningen känns tröskeln för att initiera förändringar på Sahlgrenska betydligt lägre. Jag har fått nya kontakter och möjligheter som jag tidigare inte ens visste fanns.
- Innan utbildningen fanns mycket som jag inte var medveten om, till exempel vissa medicintekniska produkter. Nu när vet mer kan jag tänka på ett annat sätt kring vad som är möjligt och inte möjligt.
- Utbildningen har lärt mig att alltid utgå från de behov vi vill tillfredsställa och att identifiera vad som verkligen ger nytta. Som sektionschef har jag också en del möjligheter att driva projekt och förändringsarbete.
Kan du berätta kort om ditt projekt eller uppdrag?
- Ja, vi hade ett ambitiöst projekt. Jag och två andra deltagare funderade på det här med slutanteckningar, att det läggs så mycket tid i vården på att sammanfatta information som redan finns i journalen. Vi tänkte att detta är en uppgift som borde lämpa sig väl för Ai. Så under utbildningen byggde vi en Ai-prototyp som kan skapa ett utkast på en slutanteckning eller en vård- och läkemedelsberättelse. Vi gjorde också en behovskartläggning och omvärldsbevakning, och presenterade vårt arbete för delar av sjukhusledningen som verkade väldigt positiva.
- Till slut hamnade det dock tyvärr i juridiskt limbo. Så vi kunde inte gå vidare med projektet direkt efter utbildningen, men vi funderar på att jobba vidare på det som ett forskningsprojekt.
På vilket sätt känner du att din förvärvade innovationskompetens kan bidra till din hemklinik och till patienterna?
- Vi på röntgen är ofta i framkant av utvecklingen, med nya maskiner och behandlingsmetoder. Vi har en hög innovationskapacitet och en medvetenhet om vikten av att ha en tydlig bild av behoven. Det räcker inte med bara en bra idé; vi måste också förstå behov och vad som behöver lösas. Ofta ser vi processer som inte fungerar optimalt, och då kan vi arbeta för att förändra dem.
- Något som utbildningen hamrade in var att man ofta kommer så mycket längre med en idé om man börjar mer förutsättningslöst. I stället för att direkt söka en lösning är det viktigt att först identifiera och förstå problemet och behoven. Man brottas lite med frågan innan man bestämmer sig för vad som behöver ändras.
Hur har utbildningen påverkat din trivsel på arbetsplatsen?
- Att arbeta med innovation öppnar upp för många kreativa möjligheter och gör arbetet roligare. Det skapar en dynamisk arbetsmiljö där förändringsarbete känns mindre snårigt och mer inspirerande.
Utbildningsprogrammet Innovation och teknik riktar sig till dig som är medarbetare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och som är ST-läkare, färdig specialistläkare eller har ett legitimerat vårdyrke. Genom utbildningen får du möjlighet att delta i utvecklingen av framtidens hälso- och sjukvård och du får insikter i hur innovation kan drivas – i samverkan mellan vården och externa parter såsom näringsliv och akademi. Utbildningen kan också stärka dig i din roll på din arbetsplats och göra dig attraktiv inom din profession.
Utbildningsprogrammet är utformat av Utbildningsenhet FoUUI, Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Innovationsplattformen i nära samarbete med Chalmers Tekniska Högskola och Institutionen för vårdvetenskap och hälsa på Göteborgs universitet. Utbildningen innehåller olika kursmoment som bland annat ger dig kunskaper inom olika teknikområden, problemlösning, designmetodik och projektledning.