Webbplatsen använder antigen IE11 eller teknik som troligen inte stöds i din webbläsare.
Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en
modern webbläsare istället.
Den 26 januari bjöd vi in till slutkonferens i projektet KomLoss - kommunikationsstödd läs- och skrivinlärning i särskolan. På den här sidan kan du se filmerna från konferensen.
Projektet har vänt sig till elever i särskolan som inte kan läsa och som har svårigheter att kommunicera med sin omgivning. Projektet har studerat elevernas läs- och kommunikationsutveckling efter att de undervisats med stöd av två anpassade digitala appar, Accessible Literacy Learning (ALL) och Animega-interaktiv språklek (Animega-is).
Du är nu välkommen att ta del av vårt arbetssätt och våra resultat genom denna filmade konferens. I fliken Filmade föreläsningar nedan ser du alla programpunkter från konferensen.
Projekt KomLoss står för kommunikationsstödd läs- och skrivinlärning i särskolan. Projektet, som vi menar är unikt i sitt slag i Sverige, har vänt sig till elever i särskolan som inte kan läsa och dessutom har svårigheter att kommunicera med sin omgivning. Mycket ofta är eleverna dessutom i behov av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) – oftast tecken, bilder och hjälpmedel med tal. För flertalet av dessa elever är det en stor utmaning att lära sig läsa. Nya digitala hjälpmedel har gett lärarna nya möjligheter, men kunskapen om vilken effekt dessa nya hjälpmedel kan ha på elevernas läsutveckling är mycket begränsad. Inte sällan har dessa elever exkluderats i läsforskningen.
KomLoss har studerat elevernas läs- och kommunikationsutveckling efter att de undervisats med stöd av två anpassade digitala appar, Accessible Literacy Learning (ALL) och Animega-interaktiv språklek (Animega-is). Mitt under pågående Covid lyckades vi tillsammans med engagerade lärare, pedagoger och föräldrar rekrytera 137 elever till projektet. Vi känner faktiskt inte till någon annan internationell lässtudie där så många barn från särskolan medverkat. KomLoss har finansierats av Vetenskapsrådet och Marcus och Amalia Wallenbergs stiftelse.
Beskrivning och demonstration avAccessible Literacy Learning (ALL).
Beskrivning och demonstration av Animega-interaktiv språklek (Animega-is).
Kartläggningen – hur gjorde vi?
Hur gick det? Elevernas utveckling – läsning och tal
Hur gick det? Lärarstudie
Elever och lärares åsikter
Paneldebatt
Gunilla Thunberg
Projektledare. Universitetssjukhusöverlogoped, Dart kommunikationsstöd Sahlgrenska Universitetssjukhuset, docent i logopedi vid Göteborgs Universitet
Mikael Heimann
Projektledare. Leg psykolog, leg psykoterapeut samt professor emeritus i utvecklingspsykologi vid Linköpings universitet
Mats Lundälv
Teknisk och pedagogisk konsult IKT-pedagog, MeloTon HB, f.d. Dart kommunikationsstöd, Sahlgrenska universitetssjukhuset, samt f.d. rådgivare vid SPSM, Göteborg
Jenny Samuelsson
Doktorand och leg logoped, Dart kommunikationsstöd, Sahlgrenska Universitetssjukhuset samt Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, Göteborgs Universitet
Lisa Palmqvist
Kognitionsvetare och post-dok, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet samt universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs Universitet
Emil Holmer
Leg psykolog, universitetslektor samt chef för avdelningen för funktionsnedsättning och samhälle, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Monica Reichenberg
Professor emerita i allmän didaktik, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs Universitet
Gäster
Ulrika Wolff: Specialpedagog och professor, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs Universitet
Marie Israelsson: Lärare, Undervisningsråd vid Skolverket
Sofia Trapp: Specialpedagog, rådgivare vid SPSM, Linköping
Alexandra Jonasson: Lärare i KomLoss, Rydsbergsskolan, Lerum
Sara Eriksson: Förälder till elev som deltagit i KomLoss