Information om funktionalitet vid uppdatering juni 2018
AmbuLink har vid uppdatering i juni 2018 fått utökad funktionalitet för två av huvudområdena med applikationen. Ekonomi och att kunna leverera underlag för fakturor samt användarfunktionalitet vid att registrera patientjournaler för ambulans- och liggande sjuktransport.
I bifogad dokumentation kan Ni som användare i sin helhet läsa om de delar som som påverkas i och med uppdateringen.
Information om uppdatering och funktionalitet juni 2018 (pdf)
I nedan lista är de utvalda delar av funktionalitet som ambulans- och personal på liggande sjuktransport behöver ha kännedom om för att kunna registrera uppdrag på ett säkert sätt.
Sökning i Västfolket
Säkning på inkompletta personnummer är återaktiverat. Sökning med inkompletta personnummer kan bara göras mot Västfolket. Knappen ”Sök i länsregister” går mot västfolket och ”Sök personuppgift” går mot den nya PU-tjänsten och är den som i huvudsak ska användas.
Vårdkedjor (framförallt vid A-05)
Journaler kommer få vårdkedjor från destinationsområde då journalen öppnas utan att trpkod är satt. För vård på plats har man ingen destination. När man sätter trpkod till A05 måste man spara journal för att läsa om listorna med vårdkedjor och då läses de från området för hämtplats.
RETTS
Nya RETTS för 2018 aktiveras.
Äldre koder återinförs och sätts till inaktiva. Ärenden skapade efter 17-06-01 uppdateras med den nu gällande kodlistan för ESS-koder. Den nu gällande kodlistan sätts till inaktiv. Användarnivå 5 krävs för att ändra ESS-koder i fortsättningen.
Frågor besvaras lokalt av systemansvariga på respektive förvaltning.