Så svarade VGR-cheferna på Menti-frågorna

Under chefsdagen hade tittarna möjlighet att svara på frågor som hade med förändringsledning att göra. En del svar lyftes och kommenterades redan i sändning. Här kommer en sammanfattning av de svar som kom in.

Vad är ett dilemma för dig i din kommunikation? 

På den här frågan handlar många svar om organisatoriska förutsättningar och en önskan om mer tydlighet från ledningen. Några kommer också in på att man vill ha mer kunskap om ”varför” när beslut ska kommuniceras. Vet man inte det är det ibland svårt att stå bakom kommunikationen. Andra menar att motstridiga mål kan vara en utmaning, liksom att det är svårt att prioritera. Behov av delaktighet och transparens och bättre tidsmarginaler kommer också igen i flera svar. Någon tycker också att det lätt blir mycket floskler och att det behöver översättas till något mer begripligt som når fram. 

Att ha medarbetare som arbetar på olika tider och ibland också på olika platser är ett annat dilemma. Det är lätt att gå om varandra och svårt att informera alla samtidigt. 

Andra svar tar upp att det är svårt att välja den bästa kanalen för ett aktuellt budskap, att sortera ut vad som verkligen behöver kommuniceras och att följa upp. Det kan också vara ett dilemma att olika människor tolkar olika uttalanden olika, eller när man kanske inte tycker att ett beslut är bra men som chef behöver stå bakom det ändå. 

Vad underlättar för dig, i ditt ledarskap, när du ska gå från ord till handling?  

Om brist på tydliga mål och tydlig riktning finns med bland svaren på frågan om vad som är ett dilemma i ens kommunikation, så dyker – inte förvånande – motsatsen upp som svar på frågan om vad som underlättar att gå från ord till handling.  

Tydliga mål, tydliga ramar och tydlig riktning underlättar, liksom tid för reflektion och planering. Stöd och engagemang från närmaste chef, chefkolleger och medarbetare, liksom bra faktaunderlag underlättar också. 

Många svar handlar också om behovet att förstå vad som ska göras och varför. Det gäller att ta sig tid att förstå innan man börjar genomföra. 

En del svar handlar om chefens eget arbetssätt, till exempel tycker någon att det underlättar att skriva ner uppdrag och sätta tydliga slutdatum, även för till synes små förändringsarbeten. Andra menar att det är viktigt att själv ta sig tid att förklara för medarbetarna och att samtala om syfte och mål. Medarbetarnas förståelse är viktig för att få saker att hända. 

Resurser, mandat och handlingsutrymme är andra ord som dyker upp, liksom samsyn – att man drar åt samma håll.  

När får du energi på jobbet? 

En hel del svar handlar om hur vi är mot varandra och hur vi agerar ihop. Att ge och få bekräftelse, att känna sig trygg, när idéerna sprutar, när medarbetare och man själv utvecklas, när man har ”flow”, samarbetar och har utrymme för skratt – det ger många energi. 

Andra svar handlar om resultat, till exempel att ta sig i mål tillsammans – men det handlar inte bara om att nå målet, vägen dit kan också ge energi. Bland svaren finns också sådant som att känna att man kan påverka och vågar prova nytt, eller när man känner att man verkligen kan hjälpa till.  

Ord som engagemang, uppskattning och utveckling går igen i flera svar.