Olika sociala medier
VGR ska finnas där invånarna finns vilket innebär att vi behöver vara aktiva på de sociala medier-plattformar som invånarna använder. Samtidigt är det viktigt att vi väljer sociala medier med omsorg och alltid är öppna för att ompröva vårt sociala medier-engagemang. Nedan finns en kort genomgång av de vanligaste sociala medierna och i vissa fall hur VGR ser på dessa.
I sin rapport ”Svenskarna och Internet” från 2023 skriver Internetstiftelsen: ”De tre mest använda sociala medierna i befolkningen är Youtube, Facebook och Instagram. Det börjar dock synas en tydlig skiljelinje mellan de födda på 1900-talet respektive 2000-talet vad gäller vilka sociala medier som används och i vilken omfattning. Bland de födda på 2000-talet ligger inte Facebook och Instagram längre i topp. Efter Youtube kvalar i stället Snapchat, Tiktok och Roblox in på topplaceringarna bland 00- och 10-talisterna.”
Samtliga siffror nedan bygger på rapporten Svenskarna och Internet från 2023.
Facebook är en social medieplattform där man kan hålla kontakt med släkt och vänner, gå med i intressegrupper, publicera bilder, händelser, dela sina åsikter och berätta om sitt liv. Man kan också följa, gilla och kommentera andras inlägg.
59 procent av internetanvändarna i Sverige använder plattformen minst varje vecka. Men bland personer födda på 2000-talet är motsvarande siffra endast 23 procent.
Instagram är en social medieplattform där man kan dela bilder och korta filmklipp, skapa tidsbegränsade "stories" för att beskriva sin dag i en kort video samt gilla och kommentera andras inlägg.
53 procent av internetanvändarna använder plattformen minst varje vecka.
LinkedIn är en social plattform som riktar sig till yrkesverksamma målgrupper, där tips, diskussion, jobbsökande och ett utbyte av erfarenheter står i fokus.
13 procent av internetanvändarna använder plattformen minst varje vecka. Men i gruppen födda på 2000-talet används plattformen endast av någon procent.
Youtube
Youtube är ett socialt nätverk med fokus på video. Man kan både titta på videor och diskutera dem i kommentarsfält, samt ladda upp egna videor. En person som publicerar material på plattformen kallas youtuber. Det går att prenumerera på ämnen och särskilda youtubers genom att följa deras så kallade kanal.
55 procent av internetanvändarna använder plattformen minst varje vecka. Bland födda på 2000-talet är siffran 81 procent.
Tiktok
Tiktok är en social medieplattform där man kan skapa och dela videor och livesändningar med tillagda låtar, filter och effekter. Man kan också följa olika trender samt gilla och kommentera andras material.
18 procent av internetanvändarna använder plattformen minst varje vecka. Men hos yngre, födda på 2000-talet, är plattformen betydligt större, 53 procent.
VGR manar till försiktighet kring att använda Tiktok. Det råder osäkerhet kring hur tjänsten hanterar personuppgifter och ett flertal svenska myndigheter har förbjudit användandet av Tiktok-appen. Undantag kan göras för vissa annonskampanjer samt eventuellt verksamheter där det är särskilt viktigt att nå plattformens målgrupper.
Är vi aktiva på Tiktok bör det göras på ett sådant sätt att individens integritet skyddas så långt det är möjligt. Det innebär att vi exempelvis inte uppmuntrar mottagarna att dela med sig av personliga uppgifter och berättelser
Snapchat
Snapchat är en social plattform som främst används för att skicka meddelanden, så kallade snaps, mellan individer. Till skillnad från andra större sociala nätverk är kommunikationen mycket mer personlig. Det finns inget öppet flöde eller arkiv där det går att se vad en användare gjort. En snap kan göras tillgänglig i max 10 sekunder och en story kan vara öppen i max 24 timmar.
31 procent av internetanvändarna använder plattformen minst varje vecka. Hos 2000-talisterna är motsvarande siffra 66 procent.
VGR avråder från aktivt användande av Snapchat med undantag för annonsering när det är viktigt att nå plattformens målgrupper. Snapchats avsaknad av arkiveringsfunktion och att inget innehåll sparas mer än 24 timmar innebär svårigheter för oss att på ett korrekt sätt hantera och behandla inkommande allmänna handlingar och även arkivera innehåll enligt rutin.
X (tidigare Twitter)
X är en så kallad mikroblogg där man skriver korta inlägg, "tweets", som kan läsas av alla. Man kan också följa personer samt ämnen och händelser som trendar med hjälp av hashtags. X hette tidigare Twitter men bytte i juni 2023 namn till just X.
11 procent av internetanvändarna använder plattformen minst varje vecka.
VGR har inget övergripande