Vårdadministrativt arbete
Medicinska sekreterares arbete förändras successivt i och med digitaliseringen inom hälso- och sjukvården. Här hittar du svar på vanliga frågor om vilka förändringar som väntar när Millennium ersätter nuvarande journalsystem och patientadministrativt system.
Med Millennium införs en gemensam patientjournal, baserad på strukturerad dokumentation och tillgänglig i realtid. Även det patientadministrativa systemet ELVIS i Västra Götalandsregionen ersätts av Millennium. Det innebär förändringar för flera yrkesgrupper - på olika sätt utifrån hur olika förvaltningar och verksamheter har valt att organisera arbetet idag.
Medicinska sekreterare och vårdadministratörer kommer att vara fortsatt viktiga yrkesgrupper, men det blir mindre fokus på att mata in information och mer fokus på att säkerställa att all information finns med och är korrekt, och på kvalitativa analyser för uppföljning av verksamheten. Varje verksamhet ansvarar för att utforma det administrativa arbetet så ändamålsenligt som möjligt.
Frågor och svar
Genomgående principer i Millennium
Standardisering
För att vi ska få så stor nytta som möjligt av alla möjligheter som finns i Millennium behöver vi arbeta utifrån enhetliga processer och arbetssätt i hälso- och sjukvården i Västra Götaland.
Realtidsdokumentation
Realtidsdokumentation innebär att dokumentationen sker under eller i nära anslutning till varje vårdhändelse för att omedelbart bli tillgänglig för alla runt patienten som behöver informationen. Informationen blir också direkt tillgänglig för systemet, vilket möjliggör direkt tillgång till beslutsstöd i form av till exempel rekommendationer och varningar.
Rollstyrda vyer
Rollstyrda vyer ger tillgång till den information varje medarbetare behöver – anpassad till yrkesroll, specialitet och situation.
Strukturerad dokumentation
Genom att strukturera information på samma sätt kan informationen mycket bättre förstås och användas, både av system och människor.
Ordinationsdriven vårdprocess
Millennium bygger på att alla åtgärder som ska genomföras, föregås av en så kallad ordination. En ordination genererar direkt en uppgift till nästa ansvarig i kedjan och det är så processen drivs framåt.
Mer information
Kompetensutveckling för medicinska sekreterare – utbildningar i Lärportalen (för medarbetare i VGR)
Taligenkänning - projektsida på Insidan (för medarbetare i VGR)