Patient- och verksamhetsperspektiv när helheten i Millennium testas

Uppdaterad:
Publicerad:
Sex kvinnor i 30-50-årsåldern i ett mötesrum. Datorer och papper på bordet, en stor skärm på väggen.

Under slutet av maj och början av juni är det lite extra bråda dagar på Millenniumkontoret i Mölndal. Systemet har testats löpande under de senaste årens förberedelser och nu – med första driftstart den 12 november inom räckhåll – går det också att testa hela flöden på ett bra sätt. Arbetet görs tillsammans med patient- och verksamhetsrepresentanter och syftet är att säkerställa att systemet fungerar som tänkt.

Utgångspunkten för testerna är ett antal patientresor som har tagits fram i samarbete mellan program Millennium och de verksamheter i Västra Götaland som berörs av införandet. Varje resa beskriver ett vårdflöde ur patientens perspektiv och flödet är därefter nedbrutet i steg där samtliga knapptryck, och vilka resultat som förväntas, är definierade i detalj.

Bra att felen upptäcks

Den två veckor långa testaktiviteten är en logistisk utmaning vad gäller antal deltagare, rätt systembehörigheter och annat som ska klaffa. Testerna leds av medarbetare i programmet och med i arbetet är även patient- och verksamhetsrepresentanter för att bidra med olika perspektiv.

- Målet är att säkerställa att vi byggt olika flöden i systemet på rätt sätt, säger Maria Svensson som är kliniskt övergångsansvarig i programmet och som tidigare varit projektledare för designarbetet. Skulle vi upptäcka allvarliga fel, som kan innebära patientrisker, så gör vi en analys för att identifiera vilka åtgärder som behöver vidtas. Om det snarare handlar om detaljer och förbättringsförslag så tar vi med det till den planerade utvärderingsfasen efter driftstart.

Just den här förmiddagen testas bland annat patientresorna ”bröstcancer standardiserat vårdförlopp (SVF)” och ”palliativ vård”. Teststegen bockas av ett efter ett. I vissa delar rullar det på utan anmärkning, i andra beter sig inte systemet som förväntat. En viss vy visar överflödig information. Någon upptäcker ett stavfel. Vissa tidsangivelser stämmer inte. Personnummer saknas i en pop up-ruta. Varje fel dokumenteras och rapporteras noggrant. En stor poäng med att testa är att hitta (och åtgärda) felen, innan systemet ska börja användas på riktigt.

Ett system som väcker tankar och åsikter

I rummen förs också mer övergripande diskussioner om hur Millennium ser ut, hur det fungerar och vad som blir de stora skillnaderna jämfört med i dag. Verksamhetsrepresentanterna som är med som observatörer på dagens tester kommer från Södra Älvsborgs sjukhus (SÄS). Flera av dem planerar att vara Millenniumcoacher, en roll som innebär stöd till chefer och kollegor vid utbildning och driftstart.

- Jag tänker att Millennium blir bättre än vårt nuvarande system Melior, men min känsla är att det hade kunnat bli ännu bättre, säger Ulrik Malmberg, till vardags sjuksköterska i närsjukvårdsteamet på SÄS. Systemet känns inte så användarvänligt och även om man kanske kommer dokumentera mindre i skriftlig form så ersätts det av många klick. Men det kommer att bli lättare att hitta information och jag ser personligen fram emot att slippa faxa och posta remisser. För patienterna tror jag att Millennium möjliggör en mer sammanhållen vård.

Maria Svensson känner igen åsikterna om att Millennium kräver många klick. Men hon menar att fördelarna med Millennium – som mer tillgänglig information, gemensamma arbetssätt och mer digitala lösningar – väger tyngre.

- Vi klickar mycket även i dagens system och måste dessutom hoppa mellan olika system och inloggningar på ett annat sätt. Den tiden sparar vi in med Millennium, säger Maria Svensson. Det är också så att många av klicken i Millennium för processen framåt genom att information blir tillgänglig och kan generera en uppgift för nästa person i kedjan.

Patientrepresentanten Cecilia Qwinth har genom projektet ”Patient som medskapare” deltagit i Millenniumarbetet på olika sätt sedan 2020, bland annat i designfasen. Hon tycker att det är intressant att äntligen se resultatet av alla vägval som gjorts och betonar en av de stora vinsterna med Millennium – att som patient slippa upprepa sin historia i mötet med vården.

- Det ska bli spännande när Millennium sjösätts!, säger Cecilia Qwinth. Min förhoppning är att Millennium bidrar till att patienter slipper vara projektledare för sin egen vård och slipper upprepa sin vårdhistoria. För mig som har många vårdkontakter är det en tydlig vinst. Jag tror också att själva vårdmötet blir enklare för både vårdgivare och patient när det finns mer gemensam information att ta del av.

Mer om Millennium

  • Millennium blir det huvudsakliga it-stödet i vården och navet i den nya, gemensamma vårdinformationsmiljön.
  • Millennium införs i etapper mellan 2024 och 2026. Den första driftstarten för södra området i Västra Götaland sker 12 november 2024.
  • Förändringen berör VGR:s verksamheter, de 49 kommunerna och flertalet offentligt finansierade privata vårdgivare i Västra Götaland.

Mer om patientresor

Helhetstesterna baseras på 17 stycken patientresor. De är valda utifrån särskilda kriterier som komplexitet, hög förekomst och allvarlighetsgrad. Följande patientresor testas under maj och juni 2024:

  • Bröstcancer standardiserat vårdförlopp (SVF)
  • BUP, emotionellt instabilt personlighetssyndrom (EIPS), social misär orosanmälan
  • Diabetes typ 1
  • Egenremiss endokrinologen
  • Förlossning
  • Gravid, medicinskt och psykosocialt avvikande graviditet
  • Hjärtsvikt personcentrerat sammanhållet vårdförlopp (PSV)
  • Höftfraktur
  • Knäprotes, planerad operation
  • Multisjuk äldre
  • Normal graviditet
  • Nyfödd med gulsot och synnedsättning
  • Palliativ vård, närsjukvårdsteam
  • Psykos, tvångsvård
  • Stroke, rädda hjärnan
  • Trauma, IVA
  • Vuxen med psykisk ohälsa, primärvårdsnivå