Inledande lägesrapport extern granskning av Millennium

Uppdaterad:
Publicerad:
Genrebild av person som arbetar vid en dator.

På tisdagen hade ägarutskottet och KPMG AB en första inledande avstämning när det gäller den externa granskningen av införandet av Millennium. KPMG fick uppdraget att genomföra granskningen i början av december.

Syftet med granskningen är bland annat att klargöra varför det blev så stora problem vid införandet. Insamlingen av material kommer att ske både genom dokumentgranskning och intervjuer med nyckelpersoner.

—Det är ett omfattande arbete som dessutom behöver ske snabbt. Det är viktigt att vi får en objektiv och sammantagen bild av alla de faktorer som ledde till att vi behövde pausa införandet av Millennium. Granskningen är en av flera pusselbitar för att kunna dra nödvändiga lärdomar och skapa goda förutsättningar för ett patientsäkert vårdinformationssystem. Många av dagens system har en begränsad livslängd och kan inte kommunicera med varandra. Det är inget långsiktigt alternativ att stanna kvar i dem, säger Håkan Sandahl, regiondirektör.

Den 17 december kommer ytterligare en delavstämning att ske på regionstyrelsens möte. Granskningen beräknas därefter vara helt klar i mitten av mars. Kostnaden för den externa granskningen beräknas bli 3,7 miljoner kronor.

Parallellt med den externa granskningen pågår interna utvärderingar och samtal om vad som hände. Håkan Sandahl har varit tydlig med att en av de viktigaste uppgifterna just nu är att lyssna på medarbetarna och samla in erfarenheter och kunskap inför framtiden.

Det handlar både om sådant som behöver lösas när det gäller funktionalitet och prestanda och andra faktorer som kan ha påverkat hur införandet gick, exempelvis vilka förberedelser som hade gjorts inför driftstart och hur förutsättningar i de olika verksamheterna såg ut.