Pionjärerna bidrar till utveckling av appen Vård och hälsa
Några utvalda vårdmottagningar har som pionjärer börjat använda e-tjänsten Digitala vårdmöten i Västra Götalandsregionens nya app Vård och hälsa. När VGR:s avtal med befintlig leverantör löper ut i slutet av sommaren innebär det att Digitala vårdmöten i Vård och hälsa måste vara breddinfört som ersättning för bland annat Mitt vårdmöte. Pionjärerna bidrar till att testa e-tjänsterna inför de breddade införandena.
Att vara pionjär i ett regionalt uppdrag innebär i det här sammanhanget att vara först med att testa de nya e-tjänsterna samt att utvärdera och bidra till fortsatt utveckling och lärande. Det finns flera pionjärverksamheter för var och en av de tre e-tjänsterna Digitala vårdmöten, Egenmonitorering och Sök vård.
Positiva omdömen och synpunkter på brister
Hittills har pionjärerna för Digitala vårdmöten och Egenmonitorering utvärderats. Digitala vårdmöten har även utvärderats av en mindre patientreferensgrupp. Patienterna är generellt nöjda och de medarbetare som hittills testat tjänsten ger både positiva omdömen och pekar på brister.
Flest positiva omdömen handlar om användarvänlighet, och olika chattmöjligheter.
De identifierade brister som behöver åtgärdas för att systemet ska upplevas tillfredsställande handlar exempelvis om krångel med bokningar, möjligheter till gruppsamtal och tekniska problem. I och med att det är få pionjärer blir underlaget begränsat, men programägaren Erica Sandberg framhåller att det är en väldigt viktig del i att fånga upp sådant som behöver förbättras i och med att hela arbetet just nu är i ett utvecklingsskede där utveckling och införande sker parallellt.
- Processen för införande går väldigt snabbt och vi är medvetna om att det finns brister, men många av dem åtgärdas i takt med att synpunkter kommer in medan annat tar längre tid att utveckla. Det är värdefullt för oss med det stora engagemang som finns, säger programägare Erica Sandberg.
Chatt för första gången i vården i VGR
I takt med att allt fler verksamheter och patienter använder e-tjänsterna i Vård och hälsa ökar underlaget för förbättringar – genom både synpunkter och frågor som kommer in. Dessa går in i programmets ordinarie hantering av förbättringsförslag tillsammans med leverantören.
- Alla önskemål kommer inte att kunna tillgodoses eftersom den nya plattformen skiljer sig lite från den nuvarande, men vi gör allt vi kan för att e-tjänsterna ska fungera så bra som möjligt. Vi ska heller inte glömma att Vård och hälsa innehåller funktioner som vi inte tidigare haft, exempelvis chatten. Och det är en av flera saker som gör att vi kan skapa en gemensam vårdinformationsmiljö där hälso- och sjukvården runt individen hänger ihop på ett bättre sätt.
- Något som vi alltid prioriterar högt är patientsäkerhet och tillgänglighet, och förstås att tjänsterna ska bli så enkla och intuitiva som möjligt att använda både för medarbetare och invånare, säger Erica Sandberg.