Reklamationsbrev från VGR till Cerner – FVM-arbetet fortsätter

Publicerad:

Västra Götalandsregionen (VGR) skickade i förra veckan ett reklamationsbrev till Cerner Sverige AB. Reklamationen är en del av avtalsarbetet och syftar till att påtala brister i leveransen enligt avtalet om Millennium som nytt vårdinformationssystem inom ramen för programmet Framtidens vårdinformationsmiljö, FVM. 

Brevet är av juridisk karaktär och ska skydda VGR:s rättigheter enligt avtalet. Det tar upp brister som VGR påtalat måste åtgärdas. Cerner har 60 dagar på sig att rätta avtalsbrott och svara VGR på innehållet i reklamationen. Brevet är en allmän handling och är undertecknat av regiondirektör Ann-Sofi Lodin. 
 
- Vårt fokus är att tillsammans med Cerner snarast få fram en tydlig och trovärdig ny tidplan för FVM-arbetet som även inkluderar en plan för att lösa de brister som finns, säger regiondirektör Ann-Sofi Lodin.  
 
- Det finns just nu inga intentioner att bryta avtalet men vi behöver bevaka våra rättigheter, säger Ann-Sofi Lodin. Jag är väl medveten om att det finns många frågor kring detta och jag vill betona att FVM-arbetet går vidare, med målet att införa Millennium på ett bra och patientsäkert sätt.