Sjukresetaxi i personbil eller specialfordon
Vid behov av sjukresetaxi måste patientens medicinska tillstånd styrkas med ett reseintyg eller ett kommunalt färdtjänsttillstånd. Vid bokning ska patienten eller vårdpersonal kontakta Västtrafiks Kund- och resetjänst. Patienten bör vara beredd på samåkning och flexibla avresetider.
Om patientens medicinska tillstånd kräver sjukresa med sjukresetaxi i personbil eller specialfordon, behöver detta styrkas med ett reseintyg eller ett kommunalt färdtjänstbeslut.
Information till patienten:
- När patienten åker med sjukresetaxi måste hen vara beredd på att samåka med andra resenärer. Resvägen blir därför inte alltid den kortaste, mellan patentens hem och vårdgivaren.
- Patienten måste också vara beredd på att anpassa tiden för avresan med upp till en timme.
Att boka sjukresetaxi
Efter patientens vårdbesök bokar antingen patienten eller vårdpersonal resan.
- Ring Västtrafiks Kund- och resetjänst på telefonnummer: 020-91 90 90.
- Var tydlig både mot patienten och Västtrafiks Kund- och resetjänst med var patienten ska hämtas av taxiföraren.
- Var tydlig om specialfordon krävs.
Egenavgiften för en sjukresa med taxi betalar patienten direkt till taxiföraren.
Om hen av medicinska skäl inte kan samåka, utan måste resa direkt till eller från vården, måste det stå med i reseintyget från legitimerad vårdgivare.
Vidareresa är kostnadsfritt för patienten
Resa med sjukresetaxi från öppenvård för fortsatt vård på annat sjukhus är kostnadsfritt för patienten.
Om patienten har synpunkter på sin resa med sjukresetaxi
Har ingen transport kommit 10 minuter efter avtalad tid eller om patienten har synpunkter på sjukresan kan hen ringa Västtrafik på telefonnummer 020-91 90 90, knappval 4 eller mejla synpunkt.anrop@vasttrafik.se
Avgift vid utebliven resa
Om en patient uteblir eller inte har avbokat beställd sjukresetaxi och en kostnad för resan har uppstått ska patienten betala en avgift på 200 kronor. Avgiften får inte räknas in i högkostnadsskyddet för sjukresor.