Vårdgaranti och valfrihet i vården

Västra Götalandsregionen arbetar ständigt med att uppnå vårdgarantin och strävar efter att patienter ska få rätt vård i rätt tid. Vårdgarantin anger hur lång tid patienterna som längst ska behöva vänta för att få kontakt med vården.

Vårdgaranti

Patienten ska i första hand vända sig till mottagningen på det sjukhus där hen väntar eller till sjukhusets kontaktfunktion, knappval 1 på telefon 020-44 55 55. Patienten har även möjlighet att vända dig till den regionala funktionen Vårdgarantiservice, knappval 3 på telefon 020-44 55 55. Vårdgarantiservice och samtliga mottagningar finns även tillgängliga via 1177 e-tjänster.​ 

Valfrihet

Patienten ska i första hand vända sig till kontaktfunktionen i det område där hen är folkbokförd, knappval 2 på telefon 020-44 55 55. Patienten har även möjlighet att vända sig till den regionala funktionen Vårdgarantiservice, knappval 3 på telefon 020-44 55 55. Vårdgarantiservice och samtliga mottagningar finns även tillgängliga via 1177 e-tjänster. 

Läs mer på 1177.se:
Vårdgaranti
Valfrihet

Dokument som rör vårdgaranti och valfrihet

Handbok vårdgaranti och valfrihet i vården

Informationsbroschyr om vårdgaranti och valfrihet (i A5-format)

Informationsbroschyr om vårdgaranti och valfrihet (i A4-format)

Utbildningsmaterial vårdgaranti

Utbildningsmaterial valfrihet

Informationsblankett till patient vid remittering

Frågor

Vårdgivare som har frågor om vårdgaranti och valfrihet mejla till: koncernkontoret.vardgarantiservice@vgregion.se