2 timmar
Om du har 2 timmar och till exempel ska hålla en workshop kring PCA.
- Hör gärna med din förvaltnings förändringsledare, för att få stöd och hjälp med upplägg
- Använd bildspelet Presentation av PCA
- Se någon eller några av filmerna som tipsas om i materialet "Om du har 10 minuter till förfogande"
Övning i att lyssna efter resurser
En viktig del i personcentrerat arbetssätt är att se personens/patientens resurser. Kunskap om dessa innebär att vi vet vad personen själv kan ta ansvar för och utföra. Genom berättelsen får vi syn på resurserna.
- Sätt er två och två. En person berättar i två minuter om något som känns viktigt, men okej att dela med sig av. Den andra personen lyssnar och sammanfattar efteråt. Byt roller.
- Fortsätt två och två, men byt partner. En person berättar i två minuter. Den som lyssnar fokuserar på berättarens resurser och återkopplar efteråt. Byt roller.
- Dela i helgrupp - var det lätt eller svårt att identifiera resurser?
- Reflektera över hur ni, i större utsträckning, kan dra nytta av patientens resurser.
Övning i att få syn på gruppens/personalens resurser
- Sätt er i grupper, reflektera över vilka resurser ni har som grupp/enhet. vad har ni med er som ni kommer att ha nytta av i ert utvecklingsarbete, som kommer att underlätta och till exempel hjälpa er i hur ni ska fördela ansvarsområden? Dela i helgrupp.
Övning i att få syn på hur personcentrerat ni arbetar i dag
- Använd en stor golvyta och tänk er en linje som går igenom rummet. ena änden representerar 100% personcentrerat arbetssätt och andra änden 0%. Ställ er på det ställe utmed linjen som motsvarar hur personcentrerat var och en upplever att de arbetar i dag.
- Reflektera tillsammans med de som står närmast, vad är det som gör att ni står där ni står? Stå kvar på linjen och ta några exempel i helgrupp, på varför ni står där ni står.
- Sätt er ner i mindre grupper - reflektera nu vidare kring vad som skulle behövas för att ni skulle kunna arbeta ännu mer personcentrerat. Skriv ner förslag och dela i helgrupp.
- Om det är några förslag ni vill arbeta vidare med - bestäm vem som är ansvarig och hur ni går vidare.